reperation af rust i paneler

Hej alle gør-det-selv entusiaster,

jeg har lige købt min svogers fine gamle bmw 525i fra 1989 som kun har kørt 140.000km. Den blev hentet til landet i nærmest perfekt stand (2005 ved 80.000km på tælleren), men de sidste 4 år er den kun meget sjældent blevet vasket og aldrig poleret, så derfor er rusten nu begyndt at vise sit grimme ansigt. 

spørgsmål 1:
Der er lidt rust i underkanten af døren som starter der hvor gummilisten afslutter døren. Jeg går ud fra jeg bliver nødt til at fjerne listen, selvom den virker til at være limet temmelig godt fast, så hvordan jeg tager den af uden at ødelægge noget ved jeg ikke helt?

spørgsmål 2:
Det højre panel har på ydersiden et par steder med minimale revner og hvis man kradser i det, er det en smule porøst og man kan ane lidt rustfarve komme frem. På undersiden af panelet er der ligesom røget nogle flager af rundt omkring, så det er ujævnt og som det ses på et billederne, som jeg har taget lige nu i aftenes mørke, er lader der til at være et hul. 

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an med panelerne specielt fordi jeg har lidt svært ved at identificere materialet? 

Kan jeg bruge normal spartelmasse og hvordan sikrer jeg mig at det er hundrede procent tørt, som jeg går ud fra er et must? Og hvad giver jeg det bagefter for at stoppe rusten?

Endnu et spørgsmål: Kan det være indefra det ruster, og hvis det er, hvad gør jeg da?

Jeg håber i kan give mig nogle gode svar, så jeg kan komme i sving hurtigst muligt, jeg har overvejet værksted i tyskland, da vi ofte kommer der, men jeg nyder at klare tingene selv også selvom det tager noget tid og kæresten er skeptisk   
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Du kan ikke stoppe rusten hvis det først er begyndt. Det eneste du kan gøre er så at sandblæse det, det er det eneste der kan få rusten helt væk!
Mvh Bingo

Bingo

... hvis jeg vælger at få sandblæst, hvilken behandling skal det så have bagefter, spartelmasse, hammerite, undervognsbeskyttelse...?

Ved du forøvrigt, hvad sådan en sandblæsning koster, hvis man ikke selv kender nogen som gør det?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ligner noget typisk, tysk klamp. De ynder, lige som amerikanerne, bare at plastre dårligdom over med spartelmasse.
Det rigtige er at skifte panelerne, men vil du fedte, kan du svejse ny plade i, der hvor sygdommene er.
Det er 112% værdiløst, blot at smøre mere spartel på igen, hvis du vil bevare bilen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ved I hvad det koster at få sat nye paneler i?
vil nu mene at du kan få rusten af med en god vinkesliber med en kraftig stålbørste på og så ellers tid.

du kan købe sådan et lille sandblæsersæt hos onkel harald til ingen penge lige til at sætte kompressoren til.

jeg ville nok vælge at skære et stykke ud så du er ved ren metal og så rense det og behandle det med zinkspray så ellers svejse et stykke på. det skal så også ha noget zinkspray, og undgå at du får overlap da det er sådan nogle steder rusten vil begynde, bagefter kan du evt give det noget rustværn og tilsidt en gang tectyl.
Tak for det for bud. Jeg tror jeg hører min svigerfar om han kan hælpe mig med svejsningen, arbejdet inden burde jeg selv kunne klare.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også