Rep af lader til bærbar

Hej Alle.

For 3/4 år siden fik vores søn en bærbar til studiebrug. Den kommer med overalt fra klasse til klasse og bliver pakket sammen i det uendelige. I sidste uge gik laderen død, kablet til lavvolt var knækket inden i. Der hvor vi havde købt computeren sagde de at det var fordi han havde været for hård ved den. Han solgte mig så en møglader til 400kr. Den er med blæser og de andre i klassen klager over støjen. På den gamle lader var ledningen knækket lige uden for aflastningen på laderen. Den skar jeg af og kom ind til ledningen og kunne så lodde det sammen igen og med brug af krympefleks og en særlig aflastning,kan den nu bruges igen. Er der nogen der har prøvet at skille sådan en lader ad? Er der almindeligt at de ikke holder til mere end 3/4 år? Ledningen er af den type med en midterleder og så en skærm omkring. Er det vigtigt? det ville jo være meget stærkere med en alm 2-leddet ledning.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kovas.
Næh jeg kan heller ikke se at det skulle være bedre med sådan en ledning, men det kan tænkes at Designeren mente at det så mere tjekket ud med en rund ledning. Der findes dog også runde ledninger med to ledere ved siden af hindanden, måske der kan bruges en tyndere ledning i den model du omtaler, men er det så ikke bare peditesser vi er ude i
Hvis kamaraterne klager over støjen, kunne du jo lade knægten få et diesel generator med bare en enkelt dag. Måske det kunne sætte tingene lidt på plads.
Hej igen.

Der var åbenbart ikke megen respons på kvaliteten af ladere til bærbare, men tak til håndværkeren for dog at ha svaret noget.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Generelt er ledningerne ikke særligt robuste. Dårlig og stiv isolering samt få kobberledere er med til at forkorte levetiden.
At ledningen er udført som et skærmet kabel beror på at "moderne mennesker" vil have at alt skal være i minimal størrelse. Det du har lavet vil fungere fint, selvom det ikke er strømliniet, og hvis sønnike vil være den bekendt, så er det jo i orden.
Hvis laderen ikke er limet, kan du roligt skille den ad og forstærke trækaflastningen. Man har en sær tendens til at snuble i de forbandede ledninger.

Mvh. Christian

Hej Kasseren

Tak for svaret. Den er netop limet og jeg havde så håbet på at der måske var nogen der havde erfaring med at save en sådan fra hinanden. Sålænge den nuværende rep holder gør jeg ikke mere, men næstegang kan men jo lisså godt prøve om den kan skæres op uden at ødelægge den.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.

Hej Kovas!

At save boksen over kan jeg kun anbefale hvis du har smugtrænet i længere tid, eller hvis det kun er for at tilfredsstille din nysgerrighed med hensyn til boksens indehold.

Jeg har skåret flere bokse op uden de store uheld, dog skal du benytte en tyndbladet kniv, ellers vil en boks med hård plastik revne.

Undersøg laderen grundigt, - specielt omkring ledningshullerne. Her er de ikke limet så godt, og hvis du kan afgøre hvor limfladerne befinder sig i forhold til "samlingen", ovenover eller nedenfor, kan du skære boksen op i limsamlingen og bibeholde nok af limfladen/skørtet til at du kan lime boksen igen.

Ellers må du på jagt efter en smal crom- eller guldkantliste (T profil) til bordplader eller lignende hobbyformål og lime den på mellem boksens halvdele. PVC-lim eller tagrendelim er velegnet til de fleste bokse

Pas på fingrene. Hvis du bliver træt i fingrene under manøvren, så tag et par små pauser. Kniven har let ved at smutte når blodtrykket stiger.

Mvh. Christian

Annonce
Hej til kasseren.

Tak for svaret. Det kan altså lade sig gøre? Jeg havde forestillet mig at bruge en lille fræser el skæresskive på en multisliber. Hvis det altså blev aktuelt. Indmaden fylder den kassen helt ud?
Var lige inde og kigge på min rep. den holder fint, men laderen bliver godt nok varm, det er utroligt at den kan holde til det.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
lad være med at ødelægge den. prøv at henvende dig i butikken igen eller ring til forbrugerstyrelsen.
han har jo brugt den efter hensigten. og den med at være for hård ved den så ville den være slået i stykker.

Jacob
Hej Jacob.

Tak for svaret. Det kan du jo have ret i, men jeg troe at løbet er kørt når jeg allerede er begyndt at reparere på den. Men jeg skulle nok ha været lidt mere vedholdende mht. at få gjort noget på garantien. På den anden side plejer den forhandler at være ganske reel.Og der har jo heller ikke været en masse der har erfaring med at de ladere er dårlige. Så det ender nok her.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
3/4 år så er der ikke noget der dækker mere gå på nettet og find en kopi oplader
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis