Propelbeskyttelse ?

Jeg har lagt mærke til,at man i flere lystbådehavne kan se,når bådene står på land,at der er en del bådejere,som maler deres skruetøj med samme maling,som de anvender til resten af bådens underside,-er det godt ???

Hvis man eks.tager den gamle giftige kobberpatent,så måtte man jo ikke male den direkte på metal,der skulle ihvertfald et lag zinkmaling imellem.

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gamle kobberpatent var/er vist kun beregnet til brug på træskibe og her har du ikke nogen galvanisk tærring af selve skroget, ganske som på en fiberbåd, men skruen af metal kan tærres galvanisk. De nye bundmalinger er ikke baseret på et stort indhold af kobber og vil derfor ikke byde på samme galvaniske tærring og herfor giver det ikke problemer at male skruen med disse malinger. Man undgår en del ag de ruer der ellers ville sidde alle mulige steder på skruen, og nedsætte skruens arbejdsevne.
De fleste fritidsbåde ligger jo stille i det meste af tiden

Venligst Njord

MVH Njord
Tak for svar Njord

Jeg sværger nu mest til den gode gamle kobberpatent,-den er godt nok kradsbørstig,at smøre på,-men den dufter effektivt.

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
Ja det er den også

Men hvor får du som fritids sejler dette produkt ???

Venligst Njord

MVH Njord
Ja nu har jeg da ellers hørt,at vi her i Danmark har fået yderligere 2 år med kobberpatenten,-så burde man vel også kunne købe den,hos forhandlerne.

Da det er en fiskekutter af træ jeg har,så har jeg jo yderligere et tæt forhold til bundgarnsfiskere og lign.-der får jeg en spandfuld,for en nævefuld øl.

Ellers kan jeg fortælle dig,at jeg havde kutteren på bedding her i weekenden og alle gloede som besatte,på alt det træ,som var under vandlinien.Den havde ligget i vandet i præcis 13 mrd.og der var ikke så meget som én eneste rur,på skroget og for så vidt heller ikke noget andet snalderværk,andet end lige omkring vandlinien.

Der er det jo så,at alle dem med deres fine sejlbåde af plastic og alle deres nye produkter,som de smører på,-ja de kan jo her sagtens se,hvorfor fiskerne stadig bruger den gode gamle.

Men skuen,-det var noget helt andet,den var totalt oversået med de forbandede rurer,i et tykt lag og jeg skal love for,at man kunne mærke forskellen,da den kom i vandet igen,efter en rensning.

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
Hej Johnny

Ja Kobberpatenten virker, og grunden d til at du blev kigget grundigt overskulderen er jo netop at vi fritidssejlere er evigt jagtet vildt. Jagtet fordi vi forurener!! Med alt den gift der er i bundmalingen, den tilsætte vi jo en vis del af til vandene omkring Danmark. Denne forurening giver så snegle og andre dyr problemer.. Men hvor stor del af den mængde gift der udledes kommer fra lystsejlerne ?? Ikke meget tror jeg. Tænk på at fiskere der jo lever af et godt og sundt økosystem i vore vande de må gerne svine med giftige bundmalinger !!! De store fragtskibe og færger må naturligvis også gerne svine. Men lystsejlere må selcfølgeligt ikke, ikke hvis de er danske, men udenlandske må gerne !!

Men det er jo en helt anden sag !!

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også