sprøjtning med gift !

Hejsa !

Jeg har masser af mælkebøtter i plænen, som jeg bare ikke kan komme til livs og vil nu sprøjte med noget plænerens..!

Men kan det slå min 3 år gamle ligusterhæk ihjel, hvis der kommer lidt, sprøjtestøv på hækken, eller evt de rødder der ligger lige i jordoverfladen.

Jeg ved godt jeg skal være forsigtig, og ikke sprøjte i blæsevejr.. men hvor stærk er det ? skal jeg holde 1,5 meters afstand

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Jeg plejer at bruge toxan plænerens, det syns jeg virker rigtigt godt. Jeg har også en ligusterhæk på 3 år den har ikke taget skade indtil nu, såføgeligt har jeg ikke sprøjtet direkte på hækken, jeg plejer at sprøjte ca. 50 cm fra.
http://www.bayergarden.dk/da/produkter/ukrudtsmidler/Ukrudt_i_plaenen/toxan_plaxnerens.html

MVH
Toxan virker mod tokimbladet frøspirende planter, som det meste ukrudt er, mens græs er enkimbladet. Så udover at græs er "fredet" så er buske og andre vedagtige planter også. Men enig med Nosi i at det aldrig skader at udvise forsigtighed med gift, både i relation til kun af bruge nødvendig dosis, og i forhold til kun at sprøjte, hvor det er absolut nødvendigt.
Det lige sådan nogle ting jeg gerne vil vide Lars On, så giften burde sletter ikke virke på min liguster. Træls de ikke skriver sådanne ting på flasken, det da nyttig viden.

Jeg er selv lidt imod gift, imellem fliser og i bede, kan man sagtens hive ukrudet op efterhånden som det prøver at spire frem, men min plæne, kan jeg sku ikke få bugt med, har gødet og plejet den i de 3 år jeg har boet her, men ukrudet giver sku ikke op, så nu får den plænerens.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Først, super forklaring fra Lars on, dernæst er jeg enig ift. sprøjtemiddler, jeg bruger det kun, som i Lopus tilfælde, dvs. når grænsen for galskaben er nået. Sidste år sprøjtede jeg i starten af juni måned, græsplanen lignede noget der var løgn, mælkebøtter over det hele, samt 50 % kløver, men ikke mindst en kone som mener at det er mandens opgave at fixe??

Det virker, men dog i en begrænset periode, da efteråret kom, var det på ny begyndt at komme ukrudt i plænen. På flasken står det at man kun må benytte middelet een gang/år

konklusion>> "det er ikke let at være mand"

MVH
Det er fuldstændig rigtigt, at MCPA-midler kun må bruges 1 gang om året.
Læg desuden mærke til de øvrige restriktioner: ingen sprøjtning efter 1 august (ringe nedbrydning i jord og fare for udvaskning) og at midlet ikke må vandes ud.
Læs brugsanvisningen!
baadsen
Annonce
Jeg har læst brugsanvisningen, og syntes som sagt godt de kunne give mere uddybende informationer.

Hva er grunden så til man ikke må vande det ud med fx en spredebom..?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hvorfor må plæne rens kun bruges en gang om året ?? Er det loven der siger det eller kan plænen ikke tåle 2 behandlinger samme år ??

/John

/John Jensen

Liguster er som stauder og det meste i haven tokimbladede. Græs, liljer og asparges er enkimbladede.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tokimbladede

Green

Der er flere gode gamle husråd at komme dem til livs på.
Mine bedsteforældre lagde altid et fed hvidløg ned i stilken efter de nippede hovedet af... de kom aldrig igen.

Personligt har vi i vores grundejerforening havde stor success på vores fællesareal med en kanelblanding (som samtidig også tager alle myrene)... hvor vi vanede det ud over... mest pga at det ville blive for dyrt/omstætligt med hvidløg... herefter går der en 1-2 dage hvor de begynder at visne og bliver helt sorte for til sidst at forsvinde.

Forholdsvis simpel løsning, men med stort resultat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder spændende med den kanelblanding, plænerens er jo heller ikke billigt, hvilke forhold blander du kanelblanding efter..?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis