Vendbar propel??

Hej
Jeg har en motor uden gearkasse, men med slyngkobling. Jeg har hørt at der er noget der hedder en vendbar propel - hvordan virker det. Som jeg har forstået kan jeg dermed undvære reversgear så det må jo lige være sagen.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan det virker.

Mvh
Jørn
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vendbar skrue en en hvor du vender bladene om så den derved begynder at slå bak. Det vil sige at der sidder en mindre aksel inden i selve skrueakslen som skubbes frem og tilbage via an tandkrans, du vil altid kunne se på en propel om den er med vendbar blade, for så er den kuppeltformet i enden hvor den er spændt fast på skrueakslen.
Ja du behøver ikke revers, kun en omdrejningsretning og resten styres af bladenes stilling, derved har du også den mulighed at du hvis du syntes at den går for hurtig frem under manøvre at du kan tage det man kalder stigningen af propelen i begge retninger på din omstyring som er den samme som du slår frem og bak med.
Ja det tænkte jeg nok....
Jeg er blevet tilbudt en brugt med stævnrør til 2000,-. Er det helt tosset? Alternativet er at jeg skal finde et reversgear til en fast propel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alle priser er jo relative !!!'

Men hvis støvnrøret du er blevet tilbudt passer til båden og der er den fornødne plads til gennem boring osv og stævnrøret passer til den motor du har i "lommen" ak akslen kan flikkes sammen med motoren uden alt for meget bøvl og propellen passer i omdrejningstal til din motor og din motor kan bygges ind i båden. Hvis alt passer som fod i hose så slå til straks, forudsat at det hele virker og er velplejet.
Et stævnrør af den type du har i tankerne anvendes vist oftest i damjoller og lignende og så i langt større skibe, fx gamle kuttere med glødehovedmotor og lignende !! Disse motorer er oftest langsomgående med et enormt sejtræk og derfor kan de klare skruen direkte, eller evt med et reduktionsgear mellem hvis motren er skiftet ud med en mere moderne og hurtigløbende.
Det er derfor vigtigt at du er sikker på at dlene passer sammen i dimension og størrelse og selvfølgeligt at det hele er funktionsdygtigt. Inden du bare køber ind !! Men er det gået galt kan du jo altid indrykke en anonce her på siden og sælge det hele for det halve, for vi kender jo historien om at der lige skal fikses lidt før det virker wink

Det lyder fristende og nemt men kan være lige så besværligt som at finde et godt brugt reversgear.

Men de skræk historier der fondes rundt omkring med motorer der er skrotte pga gennemtæring osv, der må jo ligge masser af reversgearboxe i folks genner, prøv en anonce her og evt i den blå avis osv..

Venligst Njord

MVH Njord
Hej.

Min onkel købte en Gori skrue, og jeg mener han gav 19.000,- KUN for skruen. Og så var der noget med at stigningen på skruen var for høj, så motoren sejtrækkede. Skruen skal passe til motoren, man kan ikke bare sætte hvad-som-helst på.

Ring evt. til Gori, de kan hurtigt fortælle dig hvad det er du skal have.

Mvh
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også