Hvad sker der for min enebær?

Jeg har 2 kinesisk ene. Pludselig en morgen, efter det har regnet en smule, er stammerne dækket af orange "blæner" - det ser helt vildt ud - se fotos.

Er de syge? Hvad gør jeg ved dem? Klipper jeg dem ned og brænder dem, eller hvad sker der for dem?

Jeg har været temmelig hård ved dem for 3 uger siden, og har klippet dem i japansk stil "a la bonsai" - og jeg kunne godt se, der var nogen fortykkelser på mange af grenene, og det orange stads sidder oveni de tidligere fortykkelser...

HJÆLP ! - hvad gør jeg?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig at se, ligner det et meget kraftigt Svampeangreb, så jeg ville hurtigst muligt grave dem op og brænde dem af inden svampen breder sig til andre træer o.l.
Tjørne-enebærrust er en svampesygdom, som angriber dels Hvidtjørn og dels Almindelig Ene. Kun sporer, dannet på Tjørn kan angribe Enebær, og kun sporer fra svampens stadie på Ene kan angribe Tjørn. Det kalder man »tvunget værtskifte«. Hvis den ene af værterne ikke findes i nærheden, ebber sygdommen ud.

Niche i naturen
Denne rustsygdom har brugt sine to værter gennem årtusinder, ja måske endda årmillioner. De vokser naturligt tæt sammen på lysåbne biotoper som skovbryn, krat, skrænter og overdrev. Med tiden – dvs. over 8–10 år – ender det med, at svampen dræber sin ene vært: Almindelig Ene. På Hvidtjørn danner den ganske vist dramatiske misdannelser, men den er ikke dræbende for værten.

se evt. http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/31.html

Tak for indlæggene. Jeg har osse efterfølgende fundet info omkring enebær-rust.

ØV, hvor er det grimt ! Bliver nok nødt til at fælde og brænde de to træer....

mvh

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis