fald på badeværelses gulv

Hejsa

Jeg skal til at lave badeværelse. det bliver lavet på første sal med trækonstruktion med gulvvarme og en gulv fibergipsplade (25mm) vådrumssikring og så fliser.

De fliser vi påtænker at bruge, er 50 x 50 cm. så er det lige at jeg tænker: hvordan laver man bedst fald derhen hvor det nu skal være? Gips gulv pladerne er jo samet med fer og not og limet. Kan man skære pladerne op i felter således at man kan få faldet til at passe med flisernes linjer ?

Jeg mener at have hørt at fibergips gulv plader skal ligges som en stor flydene plade med lidt luft i siderne ud mod væggen.

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg har lige lavet et badeværelsesgulv hvor gulvet (GF25 fra Danogips) er lagt (og fastskruet med plataflex skruer) vandret udenfor brusenichen og med 2% fald til en afløbsrist i hele brusenichens bredde. Brusenichen er forsænket ca. 4 cm. i forhold til resten af badeværelset.

Ved 50 x 50 cm fliser er det næste umuligt at lave fald uden at skulle skære fliserne op i faldlinierne.

Hvis der er behov for fald fra flere sider til afløb, ville jeg nok overveje at spartle det op med en egnet spartel.

Der skal dog være 2% fald under evt. inventar og badekar.

Vil det sige at hvis jeg nu i første omgang ser bort fra at det er 50 x 50 cm fliser, så kan jeg godt lave fiber gips gulvfladen i flere usammenhængende flader, hvis de bare bliver skruet fast til undergulvet?

Når du siger 2% fald, er det så lig med 2 cm fald pr. 1 meter?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej igen

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med usammenhængende flader.

Hvis du ikke har dine fibergipsplader samlet i fjer/not, er der risiko for, at der opstår bevægelser her, og flisebelægningen/fugerne revner ovenover.

Jeg ville nok nøjes med at opdele gulvet ved en evt. forsænket bruseniche.

2% fald er lig med 2 cm pr m.

Hej Gaxi
Hvordan påtænker du at udføre din gulvvarme - sporplader under fibergipsen?

Mvh Jax

Til Orla:

Jeg tror jeg laver det som et plant gulv, og så nøjes med fald i brusesektionen, der skal aligevel være mindre fliser, og den bliver 1 x 2 meter.

gulvet bliver opbygger på strøer c-c 40 cm. derpå 25 x 100mm forskalling, varmefordelingsplader, gulvvarmeslanger, 25mm fibergips gulvplader (fra Knauf) til sidst vådrumssikring og fliser.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej

Jeg vi anbefale at lave fald til den ene side ,og så sætte et afløb her der går fra væg til væg, da du så ikke skal spekulere på fald fra forskellige retninger ,og afløbet skal du ikke stå på, når du er i bruser.

Prøv at se på Uni-Drains produkter, men der er tilsyneladende også alternativer på markedet nu.

Hej Orla

Det var faktisk også sådan et jeg havde i tankerne.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også