nye salingshorn

Våres gamle salingshorn var slitte, og de måtte skiftes ut. De var kun festet med en bolt og dette har vi tenkt å lage om til to så de bedre holder sin posisjon. Men hvor mye burde de logge akterover?? eller bør de bare stå rett ut, dvs 90 grader på masten?? jeg har kikket litt på andre båter i havna men det er stor variasjon. Jeg tror selv at jeg skal la dem logge akterover....

noen gode forslag?? ;-)

www.ebana.dk

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være sådan, at de er monteret, så staget holdes i en lige linie fra top til røstjern.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
De skal være nøjagtig ligesom de gamle, med hensyn til længde og vinkel.
Du må ikke begynde at ændre på din stående rig, med mindre du er 100% sikker på hvad du gør.
Om styrbord Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af hberge76 den 03-05-2009 23:12

Jeg tror selv at jeg skal la dem logge akterover....

Det tror jeg også du skal. Det ser det i hvert fald ud til på et af dine billeder af båden. De skal sidde som de altid har siddet.

En fordel ved kun at fæstne sallinghornet med en enkelt bolt kan være at det så af sig selv finder den rigtige vinkel når vantet strammes.

WS
Takk for hurtige svar. har hatt travelt med sjøsetting, så derfor har jeg ikke hatt tid til å vende tilbake før nå.

Riggen til "Ebana" er en såkalt 7/8 dels rigg. jeg har både agterstag og bagstag. ifølge boken "illustrert sejl- & riggtrim" (side 67) så skal da salingshornene stå med rett vinkel og ikke logge akterover. Det er riktig som du skriver Winston at på bildene logger de akterover. Men jeg satte dem selv slik, og for å være helt ærlig hadde jeg lite eller ingen kunnskap om dette med å trimme masta, og viktigheten av dette. Problemet tidligere er at salingshornene kunne lett skifte retning, enten akterover eller forover når de har vært festet med en bolt. Dette kan nok også ha en sammenheng méd at topvantene har blitt satt alt for slakke....

Så løsningen tror jeg blir: sette dem slik at topvantet (staget) går i rett linje ned til røstjernene, og stramme riggen ordentlig, slik at den har en viss forspænding, så jeg kan klatre litt på kappseilas listen til kts......hehe http://www.defaele.dk/KTS/ktsforside.htm

www.ebana.dk

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
Den lige linie vil komme af sig selv, da det er den korteste vej, salingens vinkel forbliver der ved egen hjælp, da en ændring ville medføre en opstramning af staget. Din rig skal strammes op så toppen ikke falder ud til læ, og undervanterne skal holde masten lige, tjek under sejlads.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af hberge76 den 07-05-2009 23:10
Problemet tidligere er at salingshornene kunne lett skifte retning, enten akterover eller forover når de har vært festet med en bolt. Dette kan nok også ha en sammenheng méd at topvantene har blitt satt alt for slakke....

:) Det tror jeg du har ret i. Brug metoden side 65 og 66. Så bliver det stramt nok.

WS

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis