Føring af vandrør i haven

Jeg skal have ført ca. 40 meter vandrør fra vores 2x1000L regnvandstanke med tilhørende pumpe og ned i vores køkkenhave.

Hvordan gør jeg det bedst, for at sikre røret ikke frostspringer m.m.
Jeg har ikke noget gevindskæresæt til rør, så vil da helst holde mig til et materiale der kan samles uden dette.

Planen er at der også skal føres 220v med derned både for strøm, men også for at kunne tænde pumpen.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle vandledninger -/ rør skal føres minimum 90 cm nede. Jeg ville nok bruge en 40-50 mm. pvc vandledning. Kan helt sikkert købes i stark.

Mvh. Michael Grove

Skals Pc Service

Jeg mener ikke der er krav om frostsikker dybde ved vandrør der ikke er tilsluttet en vandforsyning, jeg ville grave en 18 eller 22 mm rør i rør pexslange ned i ca 50 cm dybde, og så ville jeg lægge et tomrør til elkablet ved siden af vandrøret.
Til gengeld er der krav om dybden til nedgravede elkabler i elnettet. 70 cm ubeskyttet, eller 35 hvis kablet beskyttes af et dækbånd eller lign. Udover gælder fornuftighedsprincipet også. Hvis der er fare for havefræser mv. forøges dybden tilsvarende.
Nej dækbånd er ikke beskyttelse det er kun en markering af båndet. Det skal ned i 70 cm. Og hvad angår vandledningen er det med 90 cm for at undgå den frostsprænger i det danske klima.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nej det er markeringsbånd der markerer kablet. Dækbånd beskytter kablet. I stedet for dækbånd kan man bruge noget andet solidt, som at føre kablet i kraftigt rør.
Annonce
Delvis korrekt. kabler må lægges i 35 cm dybde hvis de dækkes korrekt, men husk at det er autoriseeret arbejde, du kan formodentlig aftale med elektrikeren at du selv graver.

Udsnit fra stærkstrømsbekendtgørelsen.
522.8.2 Kabler i jord.
Note Bestemmelserne gælder ikke for kabler, som kun indeholder strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 120 V jævnspænding.
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.
Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.
522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.
522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes et markeringsbånd.
Ved lægning af flere sideløbende kabler i samme kabelgrav kræves kun anbragt ét markeringsbånd midt over kablerne, såfremt afstanden mellem de yderste kabler er højst 0,2 m.
Er afstanden mellem de yderste kabler større end 0,2 m, skal der anbringes markeringsbånd over hvert af de yderste kabler og i øvrigt i et sådant omfang, at den indbyrdes afstand mellem båndene er højst 0,2 m.
522.8.2.4 Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under jordoverfladen.
Note Til beskyttelse af kabler ved opføring fra jord til det fri kan anvendes forzinkede jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør af polyæthylen efter DS 2119 for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa (6 kp/cm2). Almindelige installationsrør har derimod ikke den fornødne styrke.

Vandledningen må derimod ligge direkte oven på jorden, der er ikke tale om en vandinstallation, så den er ikke omfattet af bestemmelser om autorisation , den svarer nærmest til at en haveslange, grunden til at jeg skrev 50 cm. er at der er meget lille risiko for at etr pex rør frostsprænges i den dybde.
Hilsen Aksel
Røret bliver ført i et "buskads" område bag en bøgehæk, jeg tvivler på at der pga. rødder kan graves meget længere ned end 30-40.

Min elektrikker har styr på el-delen, så det er ikke mit problem ;)

40-50mm pvc lyder lidt overkill, og jeg tror ikke min pumpe kan lave nok tryk i de diametre.

Hvad med det plastrør man bruger mange steder i stedet for jernrør ?
Det er som jeg har skrevet pex rør.
At lave det rør irør er da over kill, brug pem : http://vvs-eksperten.dk/index/pem-roer-tn10-100m-20x19mm-p691 De er lavet til at grave ned.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej TCDK

hvis jeg var dig så vilde jeg få fat Dansk Ingeniørforenings norm for vandinstallationer 1 udgave jannuar 2012 Dansk standard DS 439 sån mener jeg den hedder i dag, men spør dig fram på biloteke der er jeg sekker på at du kan lånde den der står hvordan man skal lave den så den er frostsiker rør i joren, i den udgave jeg har står der at den skal føres i 120 Cm eller 1200 mm nede i joren der står også ander muligerheder i den
med venlig hilsen
Birger

BRWW
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis