Bærende bjælke 75 mm

Hej,

Jeg står og skal lave hul til en dobbeltdør i en bærende væg og kunne i den forbindelse godt bruge lidt hjælp. Der er i forvejen en enkelt dør i denne væg, men den skal mures til, og en andet sted i væggen skal det nye hul laves.

Huset er fra 1965 og er et 1 plans hus. Væggen er opbygget i 75 mm gasbeton. Jeg havde egentlig tænkt mig at læggen en gasbeton bjælke hen over det nye dørhul, men ser nu at man ikke kan få (jeg kan ikke finde) bjælker, med tykkelsen 75 mm.

Nogen der kender til bjælker i denne tykkelse, eller har et andet godt forslag.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad bærer denne væg?
Er det kun gitterspær uden udnyttet tagetage?

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kunne jo godt forestille sig væggen ikke bærer på noget så overliggeren kan jo faktisk bare være en pind i det her tilfælde. Men jeg ved jo ikke om væggen er lavet til at bære noget af tagkonstruktionen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så kan du vel bare tage et 200 bredt vægmodul i gasbeton. Der er da indstøbt lidt jern i, men er beregnet på at danne væg.
Det ville jeg gøre, idet spærene i store træk formodentlig er selvbærende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har ikke så meget fortand på tagkonstruktioner, men det lyder som i mener at denne type konstruktion, ikke lægger særligt meget vægt på væggen.

Jeg har fundet nøjagtig den type gitterspær som jeg har på mit hus og vedhæftet det, på den tegning har jeg placeret den væg jeg gerne vil lave et større hul i.

I mellemtiden har jeg fundet ud af hvad der er for en overlægger som er anvendt i den eksisterende dør. Der ligger et ståltegl som er lagt på siden, og der ved gjort ”slank” nok til at passe ind i den smalle væg.

Der ville JEG blot lægge et gasbeton vægelement på 20 cm højde og 75 mm tykkelse på højkant. Jeg skal ikke klåge i om det er 100% korrekt.
Jeg har haft et hus med tilsvarende spær, som bar frit i husets bredde over en vinkelstue, der havde fuld bredde i et stykke af huset, altså uden en bærende væg.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis