Tollerencer ved nystøbt gulv

Nogen der ved hvad tollerencen er ved nystøbt gulv med flydebeton ???

Og hvad er kravene i forhold til gulvbranchens oplysningsråd´s minimums krav.. ?

Goggle kunne ikke lige finde det nemlig.

Måske der er nogen der har et link ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det er +- 5 mm. på en 2 meter retholt.


PE

Hvor har du fundet det henne, evt. link ???

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af pev den 03-05-2009 12:43

Hej.

Det er +- 5 mm. på en 2 meter retholt.



Jeg har fundet flg. hos gulvbranchen.dk omkring tolerance og planhed (s. 16 og frem) - de siger +-2mm?

http://www.gulvbranchen.dk/media/filebank/org/KAP_02.pdf

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej.

Husk lige på at der er forskel på tolerance, betonentreprenørens betongulv har ikke den samme som i gulvbrancen.


PE

Ved jeg godt.

Men for at forholde sig til et eller andet, må jeg have et fast krav til enten den ene eller anden..;)

De kan ikke blive enige om hvem der skal betale regningen for at få spartlet det jævnt nok til 300 x 600 mm fliser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej.

Jeg er sikker på at opretningen skal udføres af gulvmanden.

Nedlægning af den slags fliser er næsten umuligt uden at de vil tande.

 


PE

Tror det er kunden der skal betale for det og ikke en entrepenør, medmindre det selvfølgelig er beskrevet i udbudsmaterialet hvad for en gulvbelægning der skal på. Men hvis vi antager at det er en murer der har støbt gulvet må det jo være hans branche forening der kan sige hvad tolerencen på gulvet er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er entreprenør der har støbt gulvet.
Tilbud fra entreprenør var færdig støbt gulv til lamelparket.

Murer der skal lægges fliserne vil selvfølgelig gerne have fuldspartlet gulvet inden klinker lægges.
Og denne forskel på opretning fra planhed fra træ til 300 x 600 mm klinker diskuterer de selvfølgelig om.

Og da jeg har entreprisen på arbejdet incl. entreprenørens arbejde, er det selvfølgelig mig der står mellem de 2 nu.

Jeg mener dog at spartlingen fra +-2 mm , til mere eller mindre totalt plant gulv, ligger for byggeherrres egen regning, da han i stedet for trægulv, nu har valgt 300 x 600 mm klinker.
Hej Koluda

Hvis kravet er et færdigstøbt gulv til pålægning af svømmende trægulv, er tolerancetærsklen +/- 2 mm, hvilket højst sandsynligt ikke kan gøres direkte med den såkaldte flydebeton, og der må efterfølgende spartles,
Der skal måske for en sikkerheds skyld slibes først, da flydebetonen har en tendens til at afskalle i overfladen.

Som jeg opfatter situationen, er det betonentreprenørens opgave at spartle gulvet op til den krævede planhed på +/- 2 mm, og kræves der større planhed er det bygherrens problem, da materialevalget er ændret.

Husk flydebetonen er ikke selvnivellerende, men flyder blot lidt nemmere end andre betontyper.

Ja, det er også min opfattelse.

Har har nemlig slebet gulvet dernede, og det er generelt plant.
Enkelte steder i kanterne og hjørnerne at der er 3-4 mm, men ikke meget spartel der skal til
for at kunne lægge trægulv på det.

Men til klinker er det straks værre, for så er det ikke kun +- 2 mm mere, og så er prisen for spartling af gulvet lige pludseligt en helt anden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også