Låsemekanisme på altan/terrassedør?

Hej!

Jeg søger en ny "låseskinne" til min altandør fordi der er ekstremt meget slør i den..

Men jeg ved ikke hvad det hedder, eller hvor jeg måske kan købe den... Skulle jo gerne have samme afstand mellem palerne der går ind og låser :)

Der står ikke noget synligt på skinnen :(

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan sikkert fåes fra Carl F gennem din lokale trælast.

De skal bruge kantskinne længden, og afstanden mellem låse pallene.
Den kantstanglås, der sidder på terrassedøren, er en type, du ikke kan få mere. Det er jeg rimelig sikker på - måske et gammelt snedkeri?

Stolpen på din gamle stanglås er 22 mm bred, og kolverne (de tre der stikker ud for at låse) sidder med en afstand, som du ikke lige umiddelbart kan få magen til på en ny.

Men det kan ikke gå helt galt, for du kan få en Fix-stanglås, der ligger nogenlunde tæt op ad den gamle. Men du skal i gang med en overfræser, da Fix-stanglåsen har en stolpe på 25 mm bredde.

CarlF har en butik i nærheden af Aalborg, hvor du kan købe en ny kantstanglås:
http://www.sanistaal.dk/da/produkter/carl_f_produkter/carl_f_i_butikkerne.html

Den kantstanglås, jeg tænker på, er noget i denne stil:
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.06/064792.HTM

Men bemærk at ovennævnte link er til en type kantstanglås for montering af cylinder. Du KAN altså få en stanglås uden, som kun er beregnet for greb.

Hvis du skal ud for at købe, så husk lige, at du skal have nye slutblik med - altså dem der sidder i karmen. De gamle passer sikkert ikke. Og ja, du skal nok også i gang med at stemme ud i karmen.

Forresten: kantstanglåsen kaldes også for en terrassedørpaskvil :-)

God fornøjelse fra "den gamle snedker".

Svend Erik

Bygningssnedker

Kan man handle som privat ved Sanistål/Carl F?

Hvis tilfældet er at jeg ikke kan få den uden cylinder anordning... kan jeg så ikke bare købe en med, og lade være at bore hul til en cylinder? :)
Jeg mener bestemt, at du som privat kan købe hos CarlF. Men jeg vil ikke hænges op på det, for det er ikke noget, jeg selv bruger. Det er jo sådan, at os der bruger meget beslag, får tingene direkte sendt fra CarlF.

Til spørgsmålet om ovennævnte kantstanglås kan bruges, selv om den er forberedt for cylinder. Ja, det kan den. Grebfunktionen er den samme - med eller uden cylinder. Men ved at montere cylinder kan evt. indbrud hæmmes. Mange får efterhånden cylindere monteret på deres terrassedøre, for at gøre det mere bøvlet ved indbrud.

Der er lige noget med stanglåsen, du bør være opmærksom på. Det er afstanden til øverste kolve:

Nr. 92162 har en atstand fra bund til øverste kolve på 160 cm.
Nr. 92182  ---------------------    "  --------------------------   180  "

Så med mindre det er en meget lav dør, så vælger du nr. 92182.

Svend Erik

Bygningssnedker

ja den høje havde jeg udset mig... Men der er også flere slags kunne jeg komme frem til... Nogle hvor palerne kommer 14mm ud og nogle hvor de kommer 17 ud :)

Uanset hvad jeg gør, er det desværre kun den nederste låsepal der kommer til at passe med de originale huler... dette er der så bare ik noget at gøre ved :)
Annonce
Der er MEGET at vælge imellem fra Fix. Du skulle bare se deres hovedkatalog! Os der skal køber beslag, er mange gange i vildrede med, hvad der er det rigtigste at vælge. Men man lærer det med alderen :-)))

Hvis du har muligheden for at købe paskvilen, hvor kolverne stikker 17 mm frem, så er det den, du bør købe.

Den paskvil der sidder i din terrassedør nu, er jo én fra IPA. Jeg er rimelig sikker på, den ikke kan købes mere. Har kigget i IPAs katalog nu, og den ses ikke her. Så, det bliver nok Fix-stanglåsen, du skal til at montere. Den kører nu heller ik' så ringe endda :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

så kom der nyt i sagen... har pillet min gamle stanglås ud for at måle lidt på den... Desværre er kassetten på den gamle kun 50mm dyb og der er aller aller max plads til en på 65mm hvis jeg fræser ud i døren..

Desværre ser det ikke ud til at Carl F kan klare dette så jeg bliver nok nødt til at renovere den jeg har med nye nitter og en god smørring
hvad er det for en dor du har der (hvis du ved det)

Det ligner en centrum ting måske jeg kender en der kan hjælpe dig
Jeg ved ikke hvad det er for en... den er fra et sted mellem 1969 og 1973 hvor ejendommen er bygget... Det eneste der står på den er BMW omtegnet af en ring... "glidesystemet" bagpå er bare et stykke fladjern på ca 2X10mm

Stolpen er 25mm bred og 2mm tyk... Låsekassen er 50mm...

Men jeg tror lige at jeg prøver at køre ned til Carl F og snakker med en ekspedient :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis