Maling til Husfacade - udendørs træ.

Hejsa,

Vi har lige købt nyt hus og kunne derfor godt tænke os at male gavlen og sidderne på huset. Men synes sgu det er lidt af en jungle med alt det maling man kan få..for hvad er godt, hvad holder, og hvad skal man holde sig fra?

Ville høre om der er nogle som kan anbefale noget frem for andet...?? Vi har både kigget i Silvan, hvor de sælger: Domestic, Dyrup, Gori 100, Gori 44+ osv. Og så er der Jem&Fix som også har Gori + noget som hedder Træfix. Er selvf. også altid Flügger...

Vores tag er sort, og ville gerne have en grå/mørke grå farve, men synes bare der er så meget forskelligt, og kan ikke finde ud af om der er forskel, eller om man skal gå efter noget specielt når det nu er til træ og udendørs brug?

Håber nogle kan hjælpe

Mvh
Peter
Hejsa, Vi har lige købt nyt hus og kunne derfor... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det man også lige skal ha i baghovedet da du feks havde dårligt resultat med den dyrere maling er om man har husket at lave sit forarbejde ordenligt.. det er MEGET vigtigt man husker og grunde sit nye træværk inden man påføre den egentlige træbeskyttelse. Hvis det er en tidligere malet flade, skal man tage en stålbørste og skrælle alt det løse maling af først inden man påføre ny maling. Forarbejdet i det her er alt afgørende for et godt resultat.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det svenske forbrugerråd Folksam laver som bekendt meget grundige tests. Her er et link til deres test af utomhusfärg: http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest (Nå, idag kan jeg ikke få linket rigtigt)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Kan man købe træfix blandet efter farvekort? eller har de kun få farver. jeg er ude efter anthrazitgrå. jeg har selv brugt Pinotex det er udemærket men meget dyrt. har også prøvet jotun det var godt.
Man kan også lave det selv. se her

http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/index.htm


Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Har nu haft en garage stående i 10 år, malet med træfix: Det holder sgu udmærket, prisen taget i betragtning! Jeg ved godt, tråden er noget gammel, men bare sådan, at de negative overvejelserne vedr. træfix ikke er specielt vel-begrundede!!
Jeg har malet flere facader med træfix bl.a. ubehandlet lærk (svenskrød) som efter +10 år er stort set lige så pænt som den dag det blev påført. Desuden vores hus som er grundet gran, også svenskrød som nu 5 år efter det blev malet står superflot uden afskalninger, alger, råd eller noget som helst.
MEN der hvor jeg har brugt den hvide træfix skaller det flere steder (der hvor det er malet på høvlet træ), modsat den røde, sætter der sig alger, og der er tendens til råd på udsatte steder. Så skal der males hvidt, kan jeg ikke anbefale træfix. Dog skal det siges, at hvid maling generelt ikke yder så god beskyttelse som de pigmenterede.

Jeg vil gerne give en advarsel: Vandbaserede malinger ødelægger udendørs træværk, med mindre der er tale om den originale svenske slammaling som indeholder kobberslam (den vaskes stille og roligt af med tiden, og holder sig derfor flot i overfladen, og skaller ikke). Vandbaserede malinger trækker ikke ind i træet, men lægger en hinde udenpå, som vil revne og skalle af efter en årrække med efterfølgende kæmpe bøvl og råddenskab til følge. Har man først "ødelagt" overfladen ved at bruge vandbaseret, er det så godt som umuligt at gå over til en oliebaseret senere, med mindre man sliber hele skidtet af først.
Se evt.: http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=322

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også