sand under gulvspåndplader

Hej

Vil udjævne gulv på 1. sal, men ønsker ikke at tage de gamle 28mm planker op. Har læst flere steder at man kan gøre det med fint strandsand. Regner med at lægge kraftigt gulvpap ud over det nuværende plankegulv, fordele og nivelere sandet og efterfølgende montere 22mm gulvspåndplader. Gulvspåndpladerne skal de monteres svømmende (limes sammen) eller skal jeg skrue dem fast?

Der afsluttes med gulvtæppe.

Er det helt hen i vejret?

\\ n.c.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps ! Det er helt hen i vejret
Sand har en tendens til at trække fugt, det er heller ikke særligt stabilt i så tyndt et lag. Men der findes en selv nivelerende gulv spartel masse eller hvad det nu lige kaldes. Og så ville det nok være smart at lægge en isolerende membran imellem spånpladen og det eksisterende gulv. Det er nok bedst at lægge gulvet flydende.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har læst mig til på GDS at man sagtens kan anvende fint sand så længe underlaget er tæt. Jeg tror heller ikke på at sandet vil trække mere fugt end træ. Sand gravet direkte op fra jorden i en periode hvor det ikke har regnet i 4-5 dage indeholder mellem 10-15 % vand pr. kg TS (tørstof). Stikker du en spåndplade i jorden vil den formentlig indeholde en del mere.
Så hvis sandet er blevet tørret inden det smides på gulvet ser jeg ingen problemer. Det er ihvertfald det jeg har tænkt mig at gøre når jeg skal lægge nyt gulv i stuen. Men løsningen med sand skyldes også at gulvspartel knækker ved tynde lag på fx 1-2 mm og jeg kan ikke lægge større lag på pga. gulv til loft vinduer.

 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Sand er ikke til at styre og vil flytte sig om det behager.

Er helt enig med håndværkere, der skal gulvspartel til.

Men du skriver 1-2 mm, så er der jo slet ingen grund til andet end at smide de 22 mm gulvvpån direkte på brædderne, eller spartle med tykkere lag spartel også benytte 12 mm gulvspånplader i stedet for.
1-2 mm er noget mulle03 har skrevet.

Over 1 meter falder mit gulv 1½-2 cm, og ellers er det relativt plant på resten af arealet.

 

Okay, troede bare det var krumningerne i brædderne der skulle rettes op.

Men spartel er stadig den mest holdbare løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Man har tidligere anvendt ovntørret sand til opretning af gulve (bl.a. hjemme hos mig selv), men den er ikke anbefalelsesværdigt, da der nemt kan opstå det man kalder en "pumpevirkning", hvor sandet flytter sig lidt væk fra gangliniene (trafikerede områder), og dette er selvforstærkende, da gulvet begynder at give sig når der mangler lidt sand og pumper så yderligere sand væk.

Sandet vil helt sikkert ikke trække fugt.

Hvis der i dit tilfælde skulle gå hul på gulvpappen, vil det fine sand løbe ned gennem sprækker mellem brædderne.

Så løsningen er spartelmasse beregnet til trægulve og husk primningen.

Der kan evt som Koluda skriver, anvendes 12 mm gulvrenoveringsspånplader som svømmende underlag for gulvtæpper.
Orla Nautrup: 12 mm gulvrenoveringsspånplader, mener du ganske alm. spåndplader på 12 mm uden fer og not?
Hvis det monteres svømmende risikere jeg så ikke at gulvet kommer til at knike pga. de gamle planker under pladerne?

 

Nej, de 12mm gulvspån er også med fer og not.

Vi bruger dem som underlag for svømmende gulve og gulvtæpper.
ok, må se om jeg kan få i dem i den lokale XL/profcenter eller Stark - mon ikke.

Hvad med fastgørelse kontra flydende montering?

 

Er nu igang med at lægge gulvet. Der skal heldigvis ikke rettes særlig meget, da sand er noget levende stads at arbejde med.
Så dejligt med et par fagfolk der ved hvad de taler om :-)

 

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også