Fantasie 575 eller 19

Hej,
Jeg købte sidste år en Fantasie 575 kan også hedde 19 (det er en 19 fods sejlbåd m. 3 køjepladser).
Er der andre der kender denne båd? Jeg vil meget gerne høre om erfaringer og om der er nogen der har tegninger til denne da jeg skal til at renoverer den.
Mvh/
Pilen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den var værre !!
Ikke engang på www.udkig.dk er din båd listet der er listet et par større "Fantasier" måske kan du finde et eller andet brugbart i nogle gamle numre af bådrevyen, i starten af 70'erne var bådene generelt en del mindre så måske en tur på biblioteket kan hjælpe dig eller en søgning på nettet i landet hvor den er produceret, sikkert england eller holland !!

Venligst Njord

MVH Njord
Hej.

Jeg kan fortælle dig at din båd både hedder Discovery og Fantasie 575/19.

Den er fra slutningen af 60'erne, og er forhandlet af Aquaboats i England.
Her har jeg uploadet specifikationerne: http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/fantse19.jpg
Du kan evt. ringe til forhandleren i England: http://www.yacht-havens.ltd.uk/marinas/dsp_about_us.cfm?havenid=6&aboutclick=yes (tror nok at det er dem)

Kender ikke mere til båden, og har ikke selv haft sådan en.

Håber du kan bruge det.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 22-07-2002).]
Hej ThomasB,

Tak for info, det er meget brugbart, jeg vil også prøve at ringe til forhandleren.
Hvordan fandt du frem til årstallet, grunden til jeg spørger er at jeg har købt båden som en årgang 1980.

Mvh/
Pilen
Hej Igen

Jeg har lige checket i bogen "Sejlbåde i danmark" det er en bog med nogle af de lidt ældre både, men her er den ikke nævnt. Bogen dækker ikke alle men en del af de både der var på markedet i 1968 hvor bogen er fra.
Det med årstallet passer fint for størrelsen på båden og at den er engelsk passer også fint med de tre køle. Båden kan godt være lavet så sent som 1980, men er nok lidt ældre end du regner med.

Lidt held på nogle engelske søge maskiner kan måske give yderligere oplysninger. Når du søger i england så vær opmærksom på at de ofte anvender bådens vandlinielængde eller sejlareal, i sqf. eller kvm. men total længden kan også være angivet.

Venligst Njord smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 22-07-2002).]

MVH Njord
Hej Njord,

Tak for forsøget, jeg vil også prøve biblioteket.

Har du evt. nogle gode links til søgemaskiner i UK?

Venligst,
Pilen
Annonce
En anden mulighed er at efterluse lidelses fælder !! Jeg mener at magasinet "Practical Boat Owner" har en sådan efterlusnings rubrik/side i deres blad ellers er det et af de andre engelske magasiner der findes i velassorterede kiosker, eller kan skaffes gennem DSB kiosker.

Venligst NJORD smile

MVH Njord
Hej.

Den har ikke 3 køle, men 3 køjer.

Den kan sagtens være produceret op i 80'erne. (meeeeeeen mon ikke den er fra midt 70'erne, som njord siger)
Han Robert Tucker, der har tegnet båden er vist en ældre herre...

Mener den startede i produktion 66 el. 67.

Mvh
ThomasB
Hej Igen.

Jeg har fundet en Hollandsk gut, som selv har haft en "Fantasie". Jeg har skrevet til ham at jeg gerne vil have noget info. Her er hans svar:

<<
Hej Njord & ThomasB,

Først tusinde tak for Jeres kæmpe indsats for at hjælpe, jeg har med glæde taget imod Jeres råd, de skal nok komme til at bære frugt!!
I skal selvfølgelig ikke stoppe bare fordi jeg skiver sådan, men jeg ville gerne sige mange tak!

Njord: Jeg vil prøve Pratical Boat Owner også, men deres internet side fungerer ikke PT, jeg prøver igen senere.

ThomasB: Jaaa, jeg skal vel ikke blive overrasket hvis min båd er ældre, det gør heller ikke noget for jeg synes stadig at det er en pæn båd med den rigtige størelse for mit nuværende behov (jeg er begynder!)og båden er i god stand glasfibermæssigt, den renovering jeg skal fortage er mere indvendig, elsystem, Pantry og hynder, udvendig skal der skiftes lidt fender, slibes og males.
Det sidste link du sendte var meget brugbart, der er nogle rigtige gode billeder af båden og jeg kan se jeg mangler Push- og Pull- pit, det er også sjovt at se den i en anden farve, min er "bare" hvid, måske skulle jeg skifte farve!?!

Mvh/
Pilen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også