Hej.
Din nye båd, er den båd du vil have dine bedste timer i NOGENSINDE!!
Du vil aldrig få den samme fornæmmelse af "forelskelse" igen for en ny båd.
Jeg har som barn haft en del joller, men da jeg fik min første rigtige kølbål (en StorTriss 18 fod, som jeg fik i stedet for at blive konfirmeret), da var jeg solgt!! Jeg var i båden HVER DAG i hele foråret, sommer og efterår..efter skole skulle jeg ned til mit "skiv". Hold da kæft mand, hvor havde jeg mange hyggelige timer i den. I sommerferien tog jeg med min mor og far + 2 mindre hunde, hele vejen rundt om Sjælland. Vi var afsted i 3 uger, og i en hver havn gloede folk altså på os (især i 15 m/s i Korsør havn): Min far stod oppe i stævnen med fortøjninger, min mor stod og satte fændere på..jeg selv 14 år, sad ved roret og styrede hele verden. Der var ingen pladser tilbage, men det var ligemeget for vi smuttede bare ind i jollehavnen, hvor der kun var >1 meter. Hold da ferie hvor kunne jeg bare sejle det skiv. Jeg kunne få hende til at sejle sidelæns ind mellem to både for SEJL!
Alle mine venner har været med mig på weekend på Veen, og om sommeren lå vi for anker ude i Nivå bugten. Jeg var aldrig hjemme i weekenden, for der var jeg ude og sejle. Øjj, hvor har jeg ligget mange gange på Øresund, hvor alle mine kammareter var i skole

Jeg mødte så Stine min nuværende kæreste, og jeg besluttede så at min elskede StorTriss skulle byttes ud med en båd, hvor det var lidt mere plads. Vi købte så en IF'er (ca. 26 fod) (International Folkebåd), det var skam også hyggeligt og sjovt, meeen det blev aldrig helt det samme, som da vi pjækkede fra skole og tog en uge i StorTrissen til Veen i oktober. Vi var været over hele Danmark i sommerferier i IF'eren og var nede i båden hver weekend, men den "gamle" hygge fra StorTrissen blev ikke den samme.
Man er lige kommet i havn et eller andet sted, og man rigger af. Om aftenen sætter man sit hjemmelavede bomtelt op, og sidder og spiller kort. Så smutter man til køjs og ligger der og hører vandet klukke stille og roligt mens man falder i søvn. Om morgenen stikker man af ved 6 tiden før alle andre er stået op, og så ud på det "store" hav hele dagen. Alle dem der sidder i deres KÆMPE både, med 3 toiletter, 17 køjer sauna og det hele, de har det overhovedet ikke så hyggeligt. (de gidder heller ikke stå op kl. 5:30)
Man går hele vinteren og venter og venter og venter, på at skiv'et skal i vandet. Man kan sidde der i cockpittet, men sne på dækket og drømme i flere timer.
Om foråret går alle andre og pudser, bygger om, skifter ditten og datten, men man selv for længst er ude på det blå hav.
Det sjove er forresten, at om sommeren har man en masse venner, men om vinteren/foråret står man sgu alene og bundmaler

Nå, men du skal bare nyde hvert sekund du har i din Fantasie. Og giv ikke op, hvis der er noget du ikke kan finde ud af, eller hvis du kommer ud i en tordensky en dag.
Og hvis skivet ikke er i vandet, så se at få hende "smidt" i baljen, og vent med dine ombygninger til vinter.
Hvis der er noget du vil vide, eller hvis jeg skal sejle med dig en tur, så skriv.
Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at høre Jeres historier om jeres første rigtige båd.
Mvh
ThomasB
[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 24-07-2002).]