færdigmelding af elinstallationer

I forbindelse med at jeg har fået byggetilladelse til en tilbygning, medsendte kommunen de kendte blanketter til færdigmelding af byggeriet, (blanketter til VVS og kloak installationer) hvor de autoriserede mestre skriver under på at det er lavet korrekt.
Jeg undrede mig over at der ingen blanket var til el- installatøren, og ringede derfor til kommunen og spurgte om de ikke havde glemt og sende en med.
de sagde, at de gjorde de ikke mere, man var selv ansvarlig for at el-installationerne er lavet korrekt og udført af en autoriseret mester.

er der andre der har hørt det samme?

Man kan jo risikere at blive udtaget af sikkerhedsstyrelsen til kontrol af sine installationer, så det ville jo være rart med noget dokumentation.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere kommuner der har sådan en blanket. Du er som ejer altid ansvarlig for at din elinstalltion er lovlig udført.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kommunen har egentlig heller ikke noget med det at gøre, så jeg kan slet ikke se hvorfor de skal ind i det.

Det er sådan at FØR du kan få måleren + sikringer skal installatøren færdigmelde installationen (via nettet). 10% af disse færdigmeldinger er der eftersyn på, så hvis du laver alt selv og får eftersyn på det (og du får en installatør til at skrive under). Jamen så har den pågældne installatør et STORT problem hvis tingene ikke er som de skal være.

Men Stærkstrømsbekendtgørelsen fortæller at det er brugerens ansvar generelt.

Mvh.
Sten Krog - El-Installatør
Installatøren skal selv udføre kontrollen og dokumentere at han har udført arbejdet korrekt - denne kontrol skal (bør) han så gemme i 10 år og du har da muligheden for at pege på ham såfremt nødvendigt.

Det skal lige pointeres at StenKrogs model aldrig har været lovlig... omend særdeles udbredt praksis.

Eftersynsordningen er også blevet ændret, så der nu kigges på ændringer i BBR-meddelelserne som basis for installationseftersyn. Er der ændring i BBR-meddelelsen kan installationen blive udtrukket til eftersyn!... ejerskifte såvel som tilbygninger fordrer ændringer i meddelelserne...
Hey Steinaa

Hvad baserer du på at min model ikke er lovlig? Det er hvad der er blevet praksiseret de sidste mange år. Og jeg ved at det stadig foregår sådan.

Omkring 10%-tilsyn har jeg ikke hørt andet end at de giver 10% udaf målertilmeldningerne, det eneste jeg kan finde på sik er at der er indgået kontrakter med dem som skal udfører tilsynene.

Men syntes helt klart at den omtalte metode at udtrække via BBR, er kanon. Hvornår skulle dette være trådt i kraft ?

Mener det med BBR trådte for et par år siden da hele elbranchen fik en opstramning, men om det er noget der sker i virkeligheden ved jeg ikke.

Kan fortælle at i dag er der meget få installatør der bare skriver under og så er det videre, har lige haft en sag hvor jeg havde lavet noget for og der manglede bare en underskrift den måtte vi så slippe 12.000 for at få på den færdig blanket. Så der er da sket en del ændringer såvidt jeg kan se.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
En autoriseret har aldrig nogensinde måtte tage ansvar for arbejde han ikke selv har udført (eller en ansat direkte under ham har udført). Derfor er den skitserede model med at hr. og fru Danmark selv udfører installationerne for derefter at få den lokale installatør til at "godkende" installationen ulovlig.

Proceduren er sågar at såfremt en installatør skal arbejde på en installation der er udført af andre end autoriserede skal dette meldes direkte til Sikkerhedsstyrelsen hvorefter de vurderer om der skal ske yderligere i sagsforløbet.

Eftersyn via BBR blev indført i 2008, så da ordningen er i sin spæde begyndelse har det også været begrænset hvad der er udført af eftersyn, men mon ikke de i løbet af et par år kommer på omgangshøjde?
Skrevet af StenKrog den 28-04-2009 17:12
Kommunen har egentlig heller ikke noget med det at gøre, så jeg kan slet ikke se hvorfor de skal ind i det.

Det er sådan at FØR du kan få måleren + sikringer skal installatøren færdigmelde installationen (via nettet). 10% af disse færdigmeldinger er der eftersyn på, så hvis du laver alt selv og får eftersyn på det (og du får en installatør til at skrive under). Jamen så har den pågældne installatør et STORT problem hvis tingene ikke er som de skal være.

Men Stærkstrømsbekendtgørelsen fortæller at det er brugerens ansvar generelt.

Mvh.
Sten Krog - El-Installatør
I henhold til § 23 stk. 2 i bek nr. 988 - Bekendtgørelse af lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger står der følgende:

Stk. 2. En kommunalbestyrelse skal i forbindelse med behandling af byggesager i henhold til byggelovgivningen påse, at arbejder med vand- og afløbsinstallationer, der anmeldes, er udført af autoriserede eller godkendte kompetente virksomheder.



Derfor skal kommunen vide hvem der udfører autoriseret arbejde og tjekke om de er autoriseret.

Ovenstående gælder for bl.a. kloakarbejde.

/Mulle


 

 

 

Ja det er taget for Gasinstallationer og for vand og kloak installationer det du skriver der. Den er såvidt jeg ved ikke gældende for elinstallationer.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hey Steinaa

Jeg har nok formuleret mig lidt forkert i mit første indlæg her. Min pointe var at man skulle PASSE på med at lave alt selv også "tro" man kunne få en installatør til at skrive under.

Vi er helt enig i at det ALDRIG har været lov at en aut. må tage ansvar for hvad en privat har lavet.
Hej alle dygtige hoveder.

Jeg har et lille spørgsmål der trænger sig på.
At og til høre jeg følgende udtryk: "man skal have en aut. elinstallatør til at skrive for sig"...

Men hvad ligger der egentlig i det og hvordan er reglerne?
Er det kun ved tilbygning eller nybygning at der skal "skrives"?
Er det SIK der forlanger underskrift og er det en speciel blanket der skal underskrives?
Eller er det tilstrækkeligt med et udfyldt SKS skema, hvorpå der er udført handlinger der omhandler eftersyn og afprøvning?
Eller er det måske en fakturer man tænker på når man siger "skrive for sig"?

Håber I forstår hvad jeg mener - ellers er jeg klar på en uddybning.

Bjørn


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis