færdigmelding af elinstallationer

I forbindelse med at jeg har fået byggetilladelse til en tilbygning, medsendte kommunen de kendte blanketter til færdigmelding af byggeriet, (blanketter til VVS og kloak installationer) hvor de autoriserede mestre skriver under på at det er lavet korrekt.
Jeg undrede mig over at der ingen blanket var til el- installatøren, og ringede derfor til kommunen og spurgte om de ikke havde glemt og sende en med.
de sagde, at de gjorde de ikke mere, man var selv ansvarlig for at el-installationerne er lavet korrekt og udført af en autoriseret mester.

er der andre der har hørt det samme?

Man kan jo risikere at blive udtaget af sikkerhedsstyrelsen til kontrol af sine installationer, så det ville jo være rart med noget dokumentation.
I forbindelse med at jeg har fået byggetilladelse... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt ligger der en ulovlighed i at få en autoriseret til at "skrive for sig" jf. ovenstående debat.

Men ser vi udover det er det kun i forbindelse med kontakt til forsyningsselskabet der er behov for en autoriseret - dvs. hvis du skal have en snak med dem angående en måler.

Resten er op til din egen samvittighed når du engang skal sælge dit hus og i forbindelse med ejerskifteforsikringen bliver spurgt om der er udført uautoriseret arbejde på adressen...
Skrevet af Fiahgt på 28 apr 2009 20:43
Mener det med BBR trådte for et par år siden da hele elbranchen fik en opstramning, men om det er noget der sker i virkeligheden ved jeg ikke.

Kan fortælle at i dag er der meget få installatør der bare skriver under og så er det videre, har lige haft en sag hvor jeg havde lavet noget for og der manglede bare en underskrift den måtte vi så slippe 12.000 for at få på den færdig blanket. Så der er da sket en del ændringer såvidt jeg kan se.

Hej Fiahgt

Jeg ved godt at det er en lidt gammel tråd. Men jeg er nu alligevel nysgerrig for at høre om hvorfor du var nødsaget til at smide 12000 kr til en installatør for en underskrift. 
Hvem forlangte denne underskrift, og var det overhoved et krav?

Bjørn

Skrevet af steinaa på 25 apr 2014 15:32
Som udgangspunkt ligger der en ulovlighed i at få en autoriseret til at "skrive for sig" jf. ovenstående debat.

Men ser vi udover det er det kun i forbindelse med kontakt til forsyningsselskabet der er behov for en autoriseret - dvs. hvis du skal have en snak med dem angående en måler.

Resten er op til din egen samvittighed når du engang skal sælge dit hus og i forbindelse med ejerskifteforsikringen bliver spurgt om der er udført uautoriseret arbejde på adressen...
Tak for dit svar.
Jeg havde godt på fornemmelsen at det var ulovligt at få en autoriseret til at lave en "fake" underskrift - jeg har bare aldrig været helt klar over hvornår der var krav om en underskrift.
Men hvis jeg forstår dit svar korrekt, så vil det være ensbetydende med at f.eks. en bagerlærling kan laver om på sin fasteinstallation hjemme sin bolig eller laver en tilbygning med tilhørende elarbejde, uden at der er nogen der forlanger en "underskrift? Det eneste han skal undgå er at rører ved måleren og det der sidder foran. Jeg er naturligvis godt klar over at det er hammerende ulovligt, men det er ikke det mit spørgsmål omhandler.

Når en installatør laver noget elarbejde, så laver han efterfølgende en installationstest af det udførte arbejde. Resultaterne bliver nedfærdigt i et SKS skema, som gemmes. Jeg tror ikke engang kunde for en kopi, med mindre kunde anmode om det. 

Jeg synes det har været lidt kliche- aktigt at man bare siger at man kan bare får en elinstallatør til at "skrive for sig". Men hvornår og hvorfor skal der overhovedet "skrives", det har jeg aldrig rigtig kunne få svar på.

Bjørn



Forsyningsselskaberne "taler" kun med dem der har et autorisationsnummer, så hvis du skal bruge en måler eller have skiftet en eksisterende skal du være autoriseret, men derudover er der ingen der kræver en underskrift eller tilsvarende fra en autoriseret så længe vi taler om el-installationer.

Så du har helt ret i din antagelse i at bagerlærlingen har "frit slag" - dog er det, som du selv nævner, ulovligt.

Det man skal have for øje er at installatøren udfører "SKS-skemaet" der indeholder dokumentation for at de kontrolmålinger der sikrer at installationen er ufarlig er på plads. Bagerlærlingen kan uden tvivl udfærdige en glimrende installation, men han kommer formentlig til kort når han skal kunne sige god for målingerne.
Annonce
Skrevet af StenKrog på 28 apr 2009 17:12
Kommunen har egentlig heller ikke noget med det at gøre, så jeg kan slet ikke se hvorfor de skal ind i det.

Det er sådan at FØR du kan få måleren + sikringer skal installatøren færdigmelde installationen (via nettet). 10% af disse færdigmeldinger er der eftersyn på, så hvis du laver alt selv og får eftersyn på det (og du får en installatør til at skrive under). Jamen så har den pågældne installatør et STORT problem hvis tingene ikke er som de skal være.

Men Stærkstrømsbekendtgørelsen fortæller at det er brugerens ansvar generelt.

Mvh.
Sten Krog - El-Installatør

Hej Sten
Er du flik og forklare hvad det er for en underskrift du referer til i ovenstående tekst. 
Citat: "(og du får en installatør til at skrive under)"

Bjørn



Skrive under = faktura for arbejdet el. underskrift på installations blanket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis