Blæk patron "expired"

Jeg købte nye farve patroner for 13 måneder siden til en HP printer jeg arvede fra mit arbejde. Nu melder printeren, at den ene farve patron er "expired", og jeg skal ind at 'pille' ved computerens dato for at kunne printe - bøvl og besvær!
Inden jeg eventuelt beklager mig til leverandøren vil jeg lige høre forumet om det er den levetid man må påregne for en farve patron eller jeg kan tillade mig at hævde det er en om'er.
For en ordens skyld skal jeg måske lige nævne der er masser af blæk i patronerne.

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er  et år siden du sidst har brugt printeren kan du godt smide den patron ud på den blå hylde. Mine patroner holder sjældent 2 måneder, så er de tomme.
Du kan dog prøve at tage patronen ud og stille den med skrivehovdet i en underkop med lidt lunkent vand, det kan nogen gange løsne det indtørede blæk der sidder op stopper.

Jeg fik nok ikke skrevet tydeligt at jeg har brugt pinteren og patroner, om ikke dagligt så næsten, siden jeg modtog dem for 13 måneder siden. De skriver rigtig pænt.
Men nu blokkerer printeren for udskrivning, med mindre jeg stiller kalenderen i PC'en eksempelvis en måned tilbage, så virker det perfekt igen.

Der ligger tilsyneladende et elektronisk dato stempel i patronnen, endten fra fabrikken eller skrevet første gang jeg benyttede den. Det er ok, men jeg synes bare det er for tidligt den blokkerer, den virker jo stadig fint, og jeg ville da forvente minimum 2 års operation som er den normale garanti periode.


 

De gør, hvad de kan, de kære printerfabrikanter, for at få os til at købe originale, hundedyre forbrugsstoffer.

Nogle har en udskriftstæller indbygget i patronen - f.eks. Canon - andre åbenbart en udløbsdato.

Lidt tankevækkende, at det ofte er billigere at købe en ny printer, end at sætte nye, originale patroner i den, man har. Og så undrer man sig over de stigende mængder elektronikskrot...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg har netop med stor success genopfyldt min printer patron med et produkt fra printerrefill.dk. Det var godt nok en laserpatron, men princippet er nok det samme. Der fulgt en ny chip med til patronen, som "nulstillede" antallet af udskrevne sider og dermed kan jeg udskrive igen. Det er måske en mulighed...

Mvh
/Thomas
Annonce
Så vidt jeg lige husker, sidder skrivehovedet ikke på en laser patron men i selve maskinen. På HP patroner sidder de enkelte skrive hoveder på selve patronen.
Og så er de altså ikke så dyre længere de patroner, de var på et tidspunkt fuldstændig horible med deres priser, men mon ikke de har indset at for at undgå at for mange genfylder deres patroner er de gået lidt ned i pris.
mindes skrive enheden i en laser printer hedder drommen og toneren er det der svarer til blækken og ja drommen er dyr ,i mange tilfælde er det faktisk billigere og købe en ny printer selvfølgelig alt efter prisen på printeren .
Min printer med 6 forskellige farvepatroner gør nøjagtig det samme... de 2 af dem er skiftet, men de resterende 4 er mere end halvfulde... men fordi de er et år gamle, kan jeg ikke skrive ud... den blokerer simpelthen fuldstændig.

Det er en HP multimaskine... så hvis nogle finder en løsning, så er jeg lige med på en lytter, for det er godt nok pisseirriterende at skifte patroner der er mere end 50% tilbage i og som i øvrigt virker fint...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tja, selv hvis der var 100% tilbage, så kan du også risikere (afhængig af software mm) at den melder din patron som tom.
Årsagen er ganske enkelt at det er for dyrt at måle på indholdet i patronen, så man sætter nogle mål for hvor meget blæk man tror der er blevet brugt, hvor ofte patronen har været anvendt, hvor gammel patronen må være osv. så dine udskrifter stadig er pæne. MEN i virkeligheden , så er disse mål skudt langt over hvad patronen i virkeligheden kan præstere, og du kan derfor ofte købe en chipresetter til en hundredekronnes seddel, som der kan nulstille info på chippen på patronen, så du kan printe igen. Ulempen ved denne løsning er at du nu får muligehden for at printe når der ingen blæk er i patronen, så printhovedet er udtørret osv. Dette kan altsammen ødelægge printeren, så det er naturligvis på eget ansvar, men det ER dog muligt.
Jeg har flere gange oplevet at når jeg udskriver eks. 100 sider på en gang, få jeg en melding om at patronen er tom når de første 50 sider er skrevet, det passer bare ikke der er til mindst 150 sider endnu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis