Brandsikring af ”Styroform” lofter.

Brandsikring af ”Styroform” lofter.

Min gamle far er død og lejeligheden skal nu besigtiges af boligselskabet.

Han har boet i lejligheden i 50 år og engang i 60/70erne klistrede han disse lette plader på loftet for at dække over revner.

Dengang han gjorde dette så var ikke ulovligt.

Efterfølgende har det vist nok vist sig at disse plader er brandfarlige og de er blevet forbudt.

Boligselskabet vil jo nok forlange at pladerne fjernes, men da dette er et stort arbejde, og fordi pladerne jo faktisk er rimeligt pæne at se på, så vil jeg spørger om der er nogle som kender en måde at lovliggøre disse på.

Jeg talte med en VVS mand som var i lejligheden for at lukke for gassen og han talte om der måske fandtes en brandhæmmende væske som de kunne oversmøres med.

Er der nogen her som kender til en sådan problemstilling og evt. har et forslag ?

M.v.h.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man sagtens lovliggøre, du skal blot bruge et materiale der er BD godkendt i netop din konstruktion. Det med at smøre noget på lyder ikke helt lovligt i mine øre, men man bliver klogere ;-). Typisk ville det være en A1 gipsplade man ville dække det med, da det i forvejen er en god isolering.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Jeg vil anbefale at fjerne pladerne og sætte gips op. Det er ikke godt at dække skumpladerne, selv om dækpladerne er brandhæmmende, det store problem ved skumplader er at de udvikler giftige gasser ved opvarmning, og det kan en gipsplade ikke forhindre i ret man ge minutter.

Mener at ha' fået fortalt af en byggesagkyndig at det kun må bruges som isolering hvis det er støbt inde. Men jeg ville selv pille det ned. Kender fra mit job som elektriker til "maling" som er brandhæmmende. Men det er satme dyrt. så er sikker på det vil være billigere at smide en gang gips på.

 

Martin

Hej.

Det er ganske simpelt forbudt at bruge styroform, eller andre flamigoprodukter i bygningskonstruktioner.
De er meget brandfarlige, og udvikler, ganske rigtigt, en gasart som til sidst antændes og eksploderer ved stærk varme.
Og det går jo mest ud over lejligheden, eller loftet ovenover.
Altså forbudt.

Hilsen
K-E
Isolatør

rask
Annonce
Hej MTI!

Der bruges EPS plader i stor stil som gulvisolering og mener også at det er findes en hustype hvor væggene er lavet af eps klodser som samles og fyldes med Beton.
Prøv i øvrigt at se de her plader fra Danogips.
http://gds.knaufdanogips.dk/products/thermal_laminate/index.html
De påstår jo at de er godkendte

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej.

Korrekt, de er tilladte i støbte gulve. og i væggene, når de er behandlet med en brandhæmmer.

Hilsen
K-E
Isolatør

rask
Tak for alle svar.
Ud af disse svar må jeg vel konkludere at der ikke findes et mirakel brandhæmmende middel som pladerne kan "overmales" med.

M.v.h.
Hej MTi

Til din sidste reply. den pointe skrev du ikke i dit første svar. og man fik forståelsen af at det var et totalt forbud mod EPS produkter i byggeri.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også