Ligeløbs trappe konstruktion

Hej LDS'er,

Jeg er igang med at renovere et hus fra 50'erne og trappen er så smadret at jeg vil bygge en ny. Der er tale om et ganske almindeligt ligeløbs trappe med 7trin, som går fra stue etagen op til en ½etage. Under etagen er der fuld kælder, dvs. at trappen skal pakkes helt ind, det skal slet ikke være noget fancy eller smart.

Jeg havde forestillet mig at skrue to spær fast til hver side af væggen med karmskruer og så smide nogen spær for hvert trin og derefter en 22mm MDF plade på selve trinene, hvor jeg så vil beklæde med parket gulv og alu lister.

Hvad synes i? Har i andre smarte eller bedre råd?

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har overvejet samme konstruktion til udskiftning af en gammel stejl kældertrappe.

Jeg er imidlertid lidt nervøs for om det bliver godt nok. Det vil nemlig fordre at alle trinbræder er fuldstændig ens skåret. Ellers vil nogle gabe og konstruktion ikke blive stiv. Men med omhu, mon ikke det kan gøres.


 

Jeg vil for god ordens skyld også hurtigt nævne at spærene, som går sideløbene vil hvile på gulvbjælkerne, så det ikke kun er karmskruerne der holder på vægten.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Andre der har et godt forslag?! :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
hmm bliver det ikke nogle tykke trin? spærtræ, 22 mm mdf og gulv? ....ikke at det nødvendigvis betyder noget som helst - synes bare der er mange arbejdsgange for at nå slutmålet.

Der skal ikke så frygtelig meget til at holde en trappe. Hvis den ellers er sat rigtig op og dimensioneret. Et par skruer i toppen og evt. et par stykker i bunden af vangerne så er det rigeligt. Den bærer jo i virkeligeheden sig selv så du skal bare sikre at den ikke kan skride ud.
boso,

Jo jeg overvejer sku også at skære lidt ned i selve trinene og jeg er faktisk i tivvl lige nu, ideen var at bruge 195mm spærtræ og måske skære ned i tykkelsen på MDF pladen da der alligevel kommer 13,5mm parketgulv oven på.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har bygget et sommer hus hvor jeg har en hems over halvdelen af huset. trappen op til hemsen har jeg lavet af spærtræ (195x45)
Trappen er temmelig stejl - nærmst en blanding mellem en trappe og en stige, vel omkring 75 grader.
Den er som sagt lavet af spærtræ i både længde retnignen og trinene.
trinene er tilpasset med et "hak" i siderne - lidt svært at forklare, men trinene har samme brede som hele trappen, og så er der skåret ud så det kun er de yderste 5 cm som går fra kant til kant, mens resten af trin dybden ikke er helt lige så bred da sideløberne går der.
Selve fastgørelsen af trinene er sket med kosteskafter fra harald nyborg til 15 kr stk. - De udgør nogle solide dyvler - 4 stk i hver trin a 12 cm.
Trappen er lavet udelukkende med håndsav og en bore maskine (hulbor til dyvler), og resultatet er flot - ikke noget man spekulere over er hjemmegjort, specielt ikek hvis den skal males, eller trinene beklædes (min står i træ)
På mit hus har den tidligere ejer lavet en lignene konstruktion med noget kraftigere tømmer, men det er altså også en udvendig trappe og trinene er fræset ind i siderne.

Anyway skriver blot for at bekræfte at man sagtens kan benytte spærtræ og konstruktionen bliver fuld stabil, specielt hvis du "dyvler" alle trinene - jeg tror ikke du skal skrue sideløberne op i vægen først da du så få svært ved at montere trinene - saml det istedet som en stige og skru hele konsrtuktionen fast efterfølgende - min står på gulvet og har et par skruer i toppen, hvilket er fuldt tilstrækkelig
NielsChr,

Det lyder sku meget spændende, specielt med kosteskafterne til at skabe en dyvel, det har jeg slet ikke tænkt over, jeg havde egentligt bare tænkt mig at smide nogen 90graders vinkler på, men jeg kan godt se det kan gøres lidt nemmere :)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Du skulle vel ikke have et par billeder, som reference?! :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Det vigtigste ved en trappe er at den er god at gå på.
Den gamle trapperegel gælder. 1 grund + 2 stigninger skal give mellem 61 og 63 cm.
Envidere bør der være et trinfremspring på 3 - 5 cm.
Stigningen på en indvendig trappe bør ikke være over 20 cm og gerne 18 ditto.
Hvis stigningen på trappen er 20 cm skal grunden være ca. 22 cm og trinbredden min. 25 cm.
Hvis trinlængden er ca. 100 cm er en trintykkelse på 45 mm passende.
Hvis trinnet skal beklædes er det nok med en tynd plade, som skrues til trinnet. Parketgulvet fastgøres efter monteringsanvisningen.
Hvis trappen forløber imellem 2 mure kan trinnene iævrigt fastgøres direkte til murværket - på vinkeljern.
Det gælder iøvrigt at det er unødvendig at genopfiinde den dybe tallerken medsamt den indvendige trætrappe. Der er masser af hits på Google.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også