klinkebygget damjolle

Hejsa
jeg er den lykkelige ejer af en klinkebygget dam jolle. Den har et par planker der skal skiftes og ellers have den store overhaling.
Lige nu er den skrabt ren for maling

Hvad behandler jeg den med indenbords og udenbords inden den males igen ?
Hvad bruger jeg mellem plankerne ?

Har en klinkebygget jolle med dam, som jeg gerne skulle have renoveret, har ikke den store erfaring, men dog en bette smule, men kan dog ofte bruge et godt råd

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mellem plankerne bør du intet bruge, da jollen er klinkbygget. Den vil med stor sandsynlighed tætnes ved søsætning. I modsat fald findes der en mængde metoder der kan hjælpe. Er der tale om voldsomme utætheder, kan der med let hånd og et knivsblad presses lidt bomuld ind mellem bordene. Men der er virkelig tale om symbolske mængder!

Når jollen er afrenset og slebet, primes gerne med Epifanes wood-primer. Denne har en god hæfteevne og indeholder div. gavnlige metal-oxider. Efter 2-3 lag af denne, kan der males med eksempelvis Hempels farvolin, eller et lignende alternativ. Der vil nok være ligeså mange meninger om denne behandling, som der er træbådsejere. God fornøjelse med arbejdet.
Du må under ingen omstændigheder stoppe bomuld imellem bordene, smør noget talg i udefra inden søsætningen, det forsvinder efterhånden som træet igen udvider sig. Og jeg hælder til lindolie på det renskrabede træ, masser af linolie, de første lag skal du fortynde den med terpentin ca. 50 % så nogle lag med 25 % og endelig to lag med ren lindolie. Lad det tørre en uge inden du maler med en god olie maling .
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også