Optænding af kuglegrill...

Hej alle.

Vi plejer at bruge både trækul og briketter, når vi griller. Trækul nederst, et skvæt tændvæske og et par optændingsblokke, derefter briketterne, som også får et skvæt tændvæske.

Uden at vente på, at briketterne suger nogetsomhelst, tænder vi op, og efter 20 - 25 minutter er grillen klar. Det fungerer fremragende, men kræver naturligvis at vi har både kul og briketter.

Det har vi så ikke i år, vi har en kæmpe sæk briketter, som skal bruges, inden vi køber nyt.

I et uventet anfald af akut hjerneaktivitet kom følgende ide så til os:

Under grillen sidder 'koppen' til aske. Så briketterne blev lagt i en bunke lige over midten, som man nu gør, de fik noget tændvæske, og i askekoppen blev der lagt 4 sider fra den lokale ugeavis, også med noget tændvæske på. Så blev koppen sat på plads, og aviserne tændt gennem lufthullerne.

Efter et kvarter var grillen klar til brug. Det er blevet den nye, autoriserede måde at tænde op på hos os

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som en god ide, så sparer du også lugten og smagen af tændvæske.

Alan
Ja det kan give en grim bismag, hvis man begynder at grille før olien er brændt helt af på alle kullene. Og sundt er det næppe heller.

Den hurtige optænding helt uden tændvæske er at tage askepotten af og stikke ukrudsbrænderen op. Det tager ikke mange øjeblikke at få fyr på, særligt hvis man anvender et optændingsrør.
og når du hiver den sidste bøf af, er der altid en der siger "så, nu er grillen perfekt at grille på" :)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg bruger også ukrudts brænderen. Jeg lægger bare de to bunker briketter som de skal være og gir dem et ordentlig drøn :o) Tager nul tid og ingen fumlem med briketterne når de er driftsvarme !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Og så kan en kompressor - hårtørrer - "den forkerte ende af en støvsuger" bruges som erstatning for den spejderhat man mistede for mange år siden

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
det var da vist ikke bare hatten, der forsvandt.
En grillstarter er absolut nummer 1.

Den koster ikke mange flade ører, og drop så tændvæsken og de klamme hvide tændblokke. Køb dem af presset papir, de stinker ikke, tænder med det samme og giver ikke grim smag til maden senere.

mvh Ras
Nå, herligt at se, at jeg ikke er den eneste, der ikke holder af stank og smag efter ækle tændblokke og petroleum.

Jeg har inddraget et decilitermål fra køkkenet. Det fylder jeg sprit i. Tænder ild og stiller grillstarteren hen over, uden at vælte decilitermålet.
Så kommer der stille og roligt gang i grillbriketterne uden røg og stank overhovedet.
Selv om man evt. ville gøre det på en altan, tror jeg ikke overboen ville bemærke at man tænder op.
Det må da iøvrigt være et helvede, hvis ens underbo tænder op med disse ækle tændblokke!

Men pga urinsur gigt, afstår jeg fra grill med herlige bøffer og dejlig rødvin, men nyder en gang havregrød med et glas koldt vand til!! :( :( :(

Med venlig hilsen
ktm

 

vat vædet i sprit/tændvæske, kan bruges som tændblok.
så brænder den længere, decilittermålet skal fyldes med salt vædes med sprit
personligt bruger jeg tændblokke, de stinker og ryger, men efter 35 min i starteren er der ingen lugt, eller smag og bruger du som jeg de dyre briketter kan de genbruges, hvis du altså bare griller små ting.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis