blæseralarm

hej allesammen.

Jeg har skiftet min cpu blæser ud på grund af vindstøj fra den gamle, hvis omdrejningstal var styret via PWM, altså fra bundkortet.

Den nye blæser har ikke mulighed for PWM styring, hvilket heller ikke er nødvendigt, da den er opgivet til 8,7 db ved 12 volt. Om det holder stik i virkeligheden er så en anden sag, men den er tydeligt mere støjsvag end den originale og temperaturen på cpuén er lavere.

Bøvlet opstår når jeg afmonterer den originale blæser, så kommer der alarm fra bundkortet, antageligt fordi det tror, at blæseren er stået af. Hvis jeg monterer den nye blæser på samme stik som den gamle, så kommer der en alarm i starten, hvor blæseren ikke kører. Det er kun 3-5 sekunder at der er alarm, men det er også for meget, da jeg bruger pcén som mediacenter til optagelse af sene udsendelser og det er bare ikke fedt at blive vækket midt om natten af noget, der lyder som en løbsk mobiltelefon.

Den originale blæser havde et 4-benet stik, hvor den nye kun har 3 ben. Stikket som jeg anvender hedder cpufan, men der er jo også mulighed for at anvende sysfan 1 og sysfan 2 stikkene, men umiddelbart virker det som om der ikke er så høj spænding på (og så får jeg samtidig alarm fra bundkortet)

Jeg har været i BIOSén og lede efter hvor alarmen kan slås fra, men har ikke lige kunnet finde det. 

Kan nogen hjælpe mig??

mvh.

Keld
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste må vel være at klippe ledningen til alarmen, det er som regel en af de her små højtalere der er monteret et sted i kabinettet uden synlig udgang.
funktionen til at slå overvågningen fra skal ligge i bios - gør den ikke allerede det kan det måske hjælpe at opdatere bios. Det kan jo være funktinonen er kommet til i en nyere version. Virker det ikke vil jeg tro du enten skal lære at leve med det eller montere en anden blæser med styring. Du kan selvfølgelig osse tage den hårde metode som håndværkeren foreslår, men det er den samme lydkilde der advarer dig om andre ting...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis