Antikt bord vedligeholdelse

Hej

Jeg har overtaget et Japansk antikt bord/skab. Det trænger til noget overfladebehandling. Konen har købt en spraydåse med olie til ædeltræ. Jeg har prøvet at sprøjte lidt på, men jeg ved ikke om det ændrer noget. Hvis overfladen har fået en slags voks, så kan olie vel ikke trænge igennem?

Har i et par ideer?

Mvh Adam

 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
""Trænger til noget overflade behandling""
For det første, olie og voks går aldrig sammen, det bliver noget klisterværk.
Dit bord er overflade behandlet med chellak.
Køb en flaske vaselineolie - fortynd olien med en gang terpentin ca 5 gange, pensel hele bordet ind i olie terpentin blandingen, tør alt olie af som evt svømmer rundt i udskæringerne. Lad nu bordet tørre en tre dage.
Nu skulle bordet gerne stå tørt og med en flot farve.
Købe en flaske filtreret chellak - fortynd chellaken ca to gange med sprit, påfør nu chellaken med pensel - helst et tyndt ensartet lag, og fyld nu ikke udskæringerne op med lak. Skal bordet have en gang chellak mere, så vendt gerne en måneds tid, da man så er rimelig sikker på, at første lag ikke bliver opløst igen.....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Tak for svaret. Det må prøves.
Hvordan kan du se at det er shellak?

Mener du at bordet skal først have en omgang med vaselineolie og bagefter med shellak, eller kun en af dem?

Mvh Adam
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
"""Hvordan jeg kan se"""
Er uddanet restaurator, og har været selvstændig møbel rstaurator i 35 år - så jo kender godt møbeltypen - mange stand kister er lavet på samme måde med masser af udskæringer....
Ja først vaselineolien (fortyndet) og så chellaken, vaselineolien gives for at give træet glød. Gamle mahogni møbler har fået den flotte farve ved hjælp af vaselineolie - altså dem der ikke er bejdset.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Patrol hvor kan man købe vaseline olie, jeg mindes ikke lige at have lagt mærke til det nogen steder.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM den 27-04-2009 08:16
Patrol hvor kan man købe vaseline olie, jeg mindes ikke lige at have lagt mærke til det nogen steder.

Det sælger Matas eksempelvis. Kendes også som parafinolie.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.. Vaselinsolie kan købes mange stede - supermarkeder har det, sælges som symaskineolie, til cykler mm. Men sælges som vaselineolie. Chellaken skal du nok i en malerforetning og købe - køb kun den lille flaske, rækker langt, da det skal fortyndes lidt.
Paraffinolie er slet ikke det samme som vaselineolie. Siger næsten sig selv, det ene produkt er udviklet ud fra vaseline og det andet fra paraffin....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skrevet af patrol2 den 27-04-2009 11:15
....
Paraffinolie er slet ikke det samme som vaselineolie. Siger næsten sig selv, det ene produkt er udviklet ud fra vaseline og det andet fra paraffin....
http://www.olieguiden.dk/?p=9: Nutidig “syrefri vaselineolie” skal snarere kaldes paraffinolie af farmakopé kvalitet eller mere rettelig “Medicinsk Hvid Olie”.

Lars!! nu har du citeret mig to gange med ganske ligegyldige ting i sammenhæng med hvad tråd opretter spurgte om. Synes talforvirring skal undgås.
Og ja... vaselineolie finder man under smøremidler - og paraffinolie finder man sammen med helse kosttilskud....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Patrol2 - nu har jeg købt Vaselineolie i Matas. Kan det bruges til at rense/polere træet før det skal have shellak?

Mvh Adam
Ja - måske sprang vi lidt let over rense prosesen. Inde du giver olien, må du gerne rese / rengøre bordet hvis det trænger, trænger bordet så lav en sæbeopløsning og rengør som du synes nødvendig - ser nu på billede som det ikke trænger til nogen særlig rengøring.
Olien renser ikke, olien giver kun træet ny glød, husk bland olien godt op, så den ikke fedter helt vildt - sådan en gange 5 fortynding vil være fint. Lad olien trække ind i træet til bordet sådan føles tørt, og det er klar til chellak...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også