Radonsikring

Er en beton blanding på ca. 10 cm  af groft sand og cement blandet. 1 : 5 nok som Radonspærrer??

langs kanterne vil jeg lægge et vådrumskantbånd og derefter "male" vådrumsikring 10 cm. opad væggen og ud på betongulvet. vil den løsning være ok. som radon sikring?

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor dog skyde myg med kanoner, luft ud lidt tiere end du har gjort, så er den potte ude.
Jeg bor et sted hvor der skulle være meget radon i jorden. og vil gerne lave det efter reglerne.
tror i den metode jeg har nævnt er i orden i forhol til regler?

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

radon er såvidt huskes en gas - så du skal forestille dig at du skal tætne dit hus således at gassen ikke kan trænge ind. Du har muligvis ret i at man kan betragte det støbtegulv som radonspærre - men jeg mener det har betydning hvorledes betonen er blandet. Så det skal du have checket

Dernæst er der overgangen fra gulv til væg - her ligger man et stykke murpap/folie som kører fra gulv og under første skifte i væggen. Så skulle dit hus være sikret. men check det for guds skyld - Radon er ikke ufarligt og at "håndværkeren" foreslår at du bare lufter ud siger vist mere om hans manglende viden og indsigt

Men det er ikke så kompliceret som det kan lyde - kunne forestille mig at et stykke dampsæprre plastic også kunne gøre forskellen

Takker! for linket!

Og Boso du har ret radon er ikke ufarligt og måske kan en dampspærre gøre huset tæt, evt også ved at fuge den fast til væggen. har fundet en folie som er beregnet til formålet, den vil jeg undersøge den nærmere.

Til Næstformanden. det er en ombygning af et hus fra 1960.


Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej.

Du skal bruge en radonspærre, det er en folie der ikke lukker radon ind, den skal ligge over hele gulvet og op af ydermuren, samt ind over soklen på huset.

Hilsen

K-E
Isolatør

rask
Jeg mener at huske, at vide, at et betongulv på 10 cm er at betragte som en radonspærre....!?
Hej MTI Jeg har kigget lidt på MAXITs Hjemmeside og fandt denne skitse over hvordan deres radonsikring andvendes den ligger kun et kort stykke indover gulvet men ligger ind over soklen. da jeg er igang med en renovering kan jeg ikke lægge det direkte ovenpå soklen. det var derfor jeg tænkte på om der ikke kunne brugen en vådrumsmembran som jeg nævnte i mit indledende inlæg. tror i det ville fungere?


http://www.maxit.dk/images/m_tip/passiv_udsugning.gif


Hej Mikkelfa udfra skitsen vil jeg mene at betonen regnes for at være tæt ellers var der vel krav om at den skulle ligge over hele gulvet.

Takker!

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Du kan se noget om det her og her.

Boligministeriet har også udgivet en folder om radon.

Ud fra dette så skulle dit beton gulv være radonsikring nok, hvis armeringen er stærk nok, så gulvet ikke kan revne.
Ved soklen skal der være en inddækning fra gulvet og ud under muren, eks. murpap eller membran.

Ud fra dette vil jeg mene at vådrumsmembran er luksus udgaven af radon sikring, og murpap er noget billiger, men hvis du har en masse vådrumssikring stående så bare brug det.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også