Renovering af et gammelt hus

er der nogen der har erfaring med renovering af et gammelt hus, jeg har tænkt mig at købe et gammelt hus, hvor kun tag, spær, ydervægge samt fundament er ok, ellers skal alt skiftes, el, kloak, vinduer, døre, gulv m.m. huset indeni er en total ruin, der er kun tre rum, uden nogen form for facaliteter, intet køkken osv.
mit store spørgsmål er. hvad vil sådanne noget ca. koste at renovere, og hvor starter man. jeg har tænkt mig at lave det meste selv, i det omfang jeg kan. huset er på ca. 140m2.

på forhånd tak
venlig hilsen Jan Thomsen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige et par gode råd! 1. Du skal ha' tid til sådan et projekt. 2. Du skal ha' et sted at bo imens du renoverer, og ha' råd til at betale to X husleje! 3. Du skal vide 100% hvor meget der skal laves, før du skriver under på købsaftalen. 4. husk at det ikke er alt el og vvs du selv må lave, det bliver hurtigt dyrt. 5. Er du sikker på at f.eks. taget er i orden? og vil du være tilfreds med at ha' et totalt moderniseret hus med et gammelt tag?, når man er i gang med renoveringen, bliver man kræsen og ændrer mening om tingene hele tiden! 5. Lav et fornuftigt prisoverslag og put snildt 30 % oveni bagefter, til uforudsete udgifter, dem er der nemlig mange af! - Det er svært at gætte priser, de er nemlig meget individuelle og afhænger bl.a. din evne til at handle med din tømmerhandel... Som eksempel kan nævnes at jeg måtte op med ca. 90.000,- for mit komplette tag incl. undertag, lægter, klemlister, søm og skruer, ALT & 14 vinduer og en dør, hvidmalede dannebrogs med energi glas fra Rationel. Andre kunne måske købe dette for 80.000, mens andre igen måske kunne komme til at betale 130.000!!! Hold dig til den samme tømmerhandel.

Men husk også, når man bygger noget op helt fra grunden bestemmer man også selv hvordan det skal se ud...

God fornøjelse.

Mvh Sune

Sune Lorenzen
Hej.

Du kunne jo også vælge at bygge et helt nyt hus, et andet sted på grunden, og så bo i det gamle hus imens du bygger. Det tager dobbelt så lang tid at renovere et hus, som det gør at bygge et nyt. Samtidig er gensalgsprisen også højere på et hus der er bygget i 2002 end et hus der er bygget i 1930 og ombygget i 2002.
Derudover har du den mulighed at du kan bygge helt efter dit eget ønske.

Det er jo blevet populært at bygge træhuse her i Danmark, så måske er det en mulighed?

Fordele:
1. Du har et sted at bo.
2. Du kan tage det i dit eget tempo, da du jo har et sted at bo.
3. Gensalgsprisen bliver højere.
4. Du bestemmer HELT selv.
5. Du får noget som et helt nyt og lækkert.
6. Huset er topisoleret fra starten
7. Der kommer ikke nogle overraskelser på et nyt hus, så som råd og svamp osv.

Ulemper:
1. Det kan godt blive dyrere, men kun på kort sigt.
2. Man skal søge byggetilladelse.
3. Kræver at man sætter sig lidt mere ind i tingene.

Med venlig hilsen
ThomasB
Hej

Thomas har ret....

Det er et kæmpe projekt at renovere et hus der ikke er bedre end det du beskriver...

Og hvad angår økonomien er jeg sikker på at det er billigere og lettere at bygge nyt end at renovere, specielt hvis en fremtidig salgspris også skal tilregnes en vis værdi.

Om du vil bygge på samme sted på grunden eller et andet er jo et spørgsmål om hvad der passer bedst på grunden.

Om du vil vælge træ eller mursten som bygge materiale er også et spørgsmål om smag.

Generelt kan man sige at for de fleste er det mere overskueligt at bygge med træ. Men der er jo også muligheden at du får en murer til at mure skallen og så selv bygge indervæggene i multiblokke.

Eller du kan få en pris hos et par forskellige på at få rejst en skal, altså så huset er færdigt udvendigt. Der er stadig masser af arbejde der skal gøres.

Når vi snakker om prisen - så husk at de kvadratmeter der ligger på 1. sal er langt billigere end dem der ligger i stue niveau. Det er også muligt at vente med overetagen og kun bebo stueplanet fra starten.

Hvis du vælger at bygge nyt på grunden kan det måske også være lettest at få det gamlehus fjeernet inden du starter på at bygge det nye, istedet kan du købe en gammel campingvogn og bo i den, eller leje en pavilion hvis der skal være mere komfort.

Som slut tror jeg man kommer godty fra start ved at bruge nogle håndværkere til det der for uoverskueligt. Hvis du finder en lille mester kan du sikkert få ham til at bruge dig som medhjælp og at du selv leverer materialerne. Altså du betaler kun for hans tume løn mår du har behov for noget hjælp og du vil lære en masse nyttige ting undervejs.

Husk opgaven er stor men spændende, ´kun du kende "bredden" på dine egne skuldre....

God arbejdslyst

Njord

MVH Njord
Hej

Jeg købte et sådan hus for 3 år siden.

Jeg har lavet alt selv. ( udgifter til håndværker er under 15.000.- )

jeg har genbrugt ca. 30 m2 gulvbrader,
samt 2 rosetter.
pris ca. 650.000.- kr.

jeg har brugt næsten al min fritid, og er færdig indvendig om 2 måneder.

jeg lavede først soveværelse samt børneværelser. så flyttede vi ind, det kan godt lade sig gøre, hvis man har en kone der er instillet på det, sant nogle tålmodige børn.

Det er et hårt slid, men huset bliver lige
som man vil have det, og det kan man ikke bare købe.

når man laver det hele selv, kan man også tillade sig at lave lidt luksus. Jeg har f.eks. på gæste toilettet lavet gulvet ud af
1 granit plade.

Hvis du køber dette hus, så vil du komme til at hade det i perioder, men elske det der er færdig.

Hilsen Sune
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis jeg tilføjede noget nytænkende ville jeg bare bruge Thomas´ord :-)

Så der er ikke så meget andet at sige, end at det virker meget fornuftigt og gøre det på den måde. Byg et nyt hus i stedet for at renovere er billigere på sigt.

Men nu er tråden jo efterhånden gammel, så der er sikkert sket en del. Har du fået lavet det nye hus? hvad med billeder af projektet?

Cement - En god håndværker ser muligheder frem for udfordringer

Renovering | Renovering af hus | Renovering af badeværelse

Annonce
Vi er i gang med nogenlunde et sådan projekt - i korte træk har vi kun været i gang i 14 dage, men ved gud hvor jeg allerede er træt af det

Men er så også 100% enig, at er man først færdig, elsker man huset uden diskussion

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Skrevet af TheBuzz på 27 jul 2011 12:50
Vi er i gang med nogenlunde et sådan projekt - i korte træk har vi kun været i gang i 14 dage, men ved gud hvor jeg allerede er træt af det

Men er så også 100% enig, at er man først færdig, elsker man huset uden diskussion


Uha, Godt jeg kan se sådan nogle projekter på nettet i ny og næ. Yderst spændende! Og fedt for jer når det er færdigt, men hoooold da op mand en byggeplads! Overbeviser mig om at jeg skal lægge "købetprojektoglavdetselv" på hylden...

spændende at følge med i jeres projekt.

mvh jan
jeg har en kammerat der netop er blevet helt færdig med sit.

Han købte en villa og rev alt ud så der kun var mursten og etageadskillelse tilbage. kælder, stue og 1.sal - dertil nyt tag..
Han har lavet 97% af arbejdet selv..

Det har kostet lige under en milion med materialer i "tømrerkvalitet"

/cs

Har et vennepar der købte et nedlagt landbrug. Han er uddannet håndværker, broren ligeså,- og tilmed bygningsingeniør. Det første år havde han et år fri fra arbejde (barsel+orlov). Men unger, tag der blæste u-planlagt af, diverse skjulte skader og projektets omfang har gjort at de nu her 5 år senere kun har fået nyt tag på, ordnet vand og kloak + solfanger, og sikkert mere jeg ik kan huske. Men summasumarum er at de har et hus hvor intet indvendigt er blevet rigtig renoveret endnu. kun det udendørs. Og gnisten er forsvundet lidt efterhånden (altså mht byggeprojekt), da alt fritid ville skulle bruges på det.
De ville have gjort det anderledes hvis de havde de erfaringer de har nu. Men tager det nu som det kommer, og det bliver færdig når det en gang bliver færdig....

mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis