overligger igen igen

Jeg ved godt der er skrevet om dette emne massere af gange men det er altid som om at de andres projekter aldrig er helt magen til det man selv går og roder med:-)

Skal have lavet en dobbeltdør i en bærende væg. Hullet skal være 134 cm. og midt over døren går et spær på tværs. Det er en gammel landejendom med eternittag og ubenyttet loftsrum. Kan jeg bruge en tegloverligger til dette - jeg tror det er det letteste at arbejde med da de tilstødende vægge alle er pudset...

Hvad siger I?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer nok en hel del an på, hvad belastning der er eller kommer ovenpå.
Du kunne måske lægge 2-3 ståltegl ind, alt efter belastningen?

Med venlig hilsen
ktm

 

der vil være plads til 2 skift over stålteglet...
Så skal du nok have nogen til at regne på hvad der skal til. Tror ikke det kan holde hvis du ligger en ståltegl ind i.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det lyder som en god idé med den lecaoverligger. Der er 225 cm. fra betongulv til bund af spær. Så vil der blive plads til en dør på 206 - det er heldigvis standard-murhul fra Sweedoor :-)

Er der nogen der mener dette ikke kan holder? - jeg kender ikke til forskellen på overligger af mursten og leca...
Et ståltegl, er som sådan ikke et bærende element. Det er ikke lavet til at bære særlig meget. Når man murer, sætter man også en pind/lægte ned under stålteglet når man har muret nogle skifter henover, for at at det ikke skal bue nedad. Jeg ved ikke hvor meget sådan en lecaoverligger må bære, men ellers må du ha en betonoverligger ud :) Husk at lave masser af overlæg, når den skal bære meget.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis