hjælp til træ eller busk

Hej Jeg er ved at lave tegninger til et hegn ud til en trafikeret vej, inde i en by, en del tung trafik, jeg får 30-40 cm mellem fortov og hegn. Hegnet bliver på noget at stykket ca. 1,8meter højt og ca. 1,4meter højt på resten. har ikke lige fundet højden men som det nu går op med bærderne Det bliver lavet med vandret beklædning, jeg tro nok jeg bruger gran eller lærk, og holder mig væk fra det trykinpraneret. Men for at det ikke kommer til at se ud som en borg, skal jeg have noget grønt mellem fortov og hegn. hegnet bliver lavet som "fag" af 3,6meter lang og ca. 1,80 højt og så nogle fag af 1,8meter lang og ca. 1,4meter højt. Der bliver 3 fag af 1,8 meter højt og 8 fag af 1,4meter højt. Jeg har tænkt på at sætte et træ ud for midten af være fag, men hvad det skal være for et træ? Jeg søger derfor nogle ideer til noget beplantning. Lidt krav til beplantningen, skal ikke blive for højt, max 2 meter højt men skulle helst holdes ned, i hegnets højde, heller ikke for tæt det skal nemlig ikke lukke hegnet inde da jeg skal kunne komme til at giv hegnet træbeskyttelse, da det nok ikke bliver lavet af trykinpraneret træ. Det skal heller ikke afgiv for mange farverstoffer så mit hegn bliver grønt af alger beplantningen kommer til at stå i morgen sol og aften sol Også skal det være flot, lige nu tænke jeg træer, men jeg ved ikke så meget om dette emne... busk skulle jo også kunne bruges. Der kan være græs på det stykke mellem fortov og hegn men der kan også ligges sten i stedet evt. granit
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne foreslå dig at plante en masse clematis op af hegnet, ønsker du noget lavt i bunden, kunne jeg foreslå noget så simpelt som purløg, som er hårdfør og har smukke blomster når de blomstre, det vil endvidere være en billig løsning. Vær opmærksom på at din beplantning risikere at blive pisset ned af han hunde der vil benytte en hver udstående gevækst på deres vej til at markere sig. Jeg kunne foreslå at du i hver ende af dit hegn anbragte en "afpisserpæl" så hundene leverede varen her i stedet for på dine planter. Plant die foreslåede clematis på din side af hegnet af samme årsag. Overvej om det ikke kunne være en god ide at bruge trykimprenerede stolper hvor de skal i jorden.

Men ellers held og lykke med projektet

Hilsen
Allan
Til et træ på to meter, der skal holdes ned, og fungere i et hegn, så kan man måske anvende typiske hækplanter (eks. bøg, tjørn, acer) eller mindre typiske (ekst fjeldribs, forsytia, roser), der har de fordele, at de kan opstammes, let formes og skyder villigt efter klipning.

Mvh Jesper
opstammede træer bliver ikke højere en da de blev købt, eller som stammen er.de skal bare klippes hver andet år. får en pæn krone feks avnbøg.
du kan sagtens brug lærk som stolpe også vil du have den holder bedre i jorden kan du gi den del der skal i jorden en gang tjære.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
du kan også sætte stolper beklædt med net så sætte en kaprifol, clematis op ad.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også