HJÆLP TIL GULVE

Hej Alle

Beklager hvis denne tråd findes et eller andet sted på forummet.

Når det er sagt har jeg brug for lidt rådgivning/hjælp.

Jeg har fået slibet min gang ned og ludbehandlet det (hvidlud). Herefter har jeg fået anbefalet at jeg skal bruge natur sæbe for at efterbehandle det.

Da jeg bruger gangen som en test inden resten af lejligheden skal ordnes vil jeg gerne prøve tingene af først.

Skal lige siges at det er anden behandling af lud der er lavet på gangen i løbet af 2år.

Jeg vil gerne have nogle natur farven i træet.
Jeg ved ikke hvilke slags trægulv jeg har. Men det er lidt rustik agtig men pæne i det.

Spørgsmålet er hvilke behandling jeg skal give EFTER ludbehandlingen?

Håber i kan hjælpe den unge lav-det-selv

Med venlig hilsen

Den Unge lav-det-selv

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
altså hvis du gerne vil have det natur farvet, så skal du jo ikke ludbehandle det. det gør det jo hvit. Og så ludbehandler man ikke gulve, kun lofter. Lud er noget som fedter ret meget, og det smitter nemt af. Der findes dog noget nåletræslud til gulve, men det bruger man kun til trægulve som feks fyr og gran, for at stoppe træet naturlige gulningsproces.
Hvis du skal gøre noget ved dit gulv og det er ubehandler, dvs det står råt, så skal det enten have noget olie, i dit tilfælde naturolie (dvs en slags farveløs olie, så får gløden frem i træet) eller hvid olie hvis du vil have det hvidt. Eller skal du give det noget gulvlak, det gør gulvet stærkere, og du kan nøjes med at vaske det.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

jeg har fået at vide af flere det sagtens kan blive ludbehandlet. Men der er ikke noget at gøre. jeg har ludbehandlet det alligevel.

Men olie forsegler og der er jeg bleven advaret omkring at det kan give svampe angreb nede fra hvis man har en hulrum under gulvet. Og da jeg bor i stuen har jeg ikke andet end jord under gulvet.

har fået anbefalet sæbebehandling et par gange så træet er mættet. Kan det stadig lade sig gøre?

Med venlig hilsen

Den Unge lav-det-selv

kan det sagtens. Vi har et gammelt fyrplank gulv vi har sæbemættet. Der er lidt mere rengøring i det, end hvis det var olieret eller lakeret. Så længe træet kan ånde er det jo fint, olie forsegler ikke noget. Det er da snarere en lak der gør det.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

jeg havde forestillet mig at jeg skulle mætte det med natur sæbe..men det der olie sæbe er måske et bedre ide. Men det er vel også samme fremgangsmetode?

Med venlig hilsen

Den Unge lav-det-selv

Jerg synes den optimale behandling er 1 gang lud og derefter sæbebehandlinger.
Jeg har haft trægulve i de huse, jeg har boet i de sidste 28 år, og har sæbebehandlet alle gulve.
Rødvin, kaffe, the, cola, flødeboller, - alt går af, hvis man har givet det en god sæbebehandling.

Køb en god moppe, så går det som en leg med sæbebehandlede gulve og de ser altid friske og nye ud.

Det er et stort arbejde at oliebehandle, og hvidolie synes jeg ikke bliver smukt.

Lakerede gulve er nemme at rengøre, men skal også passes og lakeres jævnligt for at holde sig pæne.
JEg har selv fyrreplanker som jeg har fåer slebet ned, ludbehandlet og sæbebehandlet med hvidpigmenteret sæbe (trip trap). Gulvet har den naturlige træstruktur og udseende, men er alligevel dejligt lyst. Jeg synes gulvet er dejlig nemt at holde. Vi har en lille pige på 2½ og jeg skal hilse og sige at der bliver spildt lidt af hvert fra div. måltider på gulvet. Ca. hver 3-4 måned får hele gulvet en grundig skrupning med en gang kraftig sæbevand, og her skal der skruppes ekstra grundigt omkring ungens plads, men det bliver pænt igen hver gang. Det er også dejlig at gå på.

Jeg synes hurtigt lakerede og oliebehandlede gulve kommer til at se slidte ud, og så er det et større arbejde af få den genbehandlet, men de sæbebehandlede gulve blot skal have en gang skrupning.

Nå, det var bare min mening. God fornøjelse med dit gulv.

Venlig hilsen

Jens

Jeg havde også tænkt mig at give det lidt hvid sæbe. Og mætte den på den måde. tror det er det bedste efter at jeg kan læse mig frem til.

Alm. hvid sæbe burde klare sagen. Så længe det er nemt at rengøre!

Med venlig hilsen

Den Unge lav-det-selv

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis