havetraktor kontra bilmærke

hej overvejer at købe havetraktor, men hvilken skal jeg vælge. noget der har nogle bud på hvad havetraktor mærket svarer til i forhold til bilmærke.. er en husquarna f.eks en toyota og en mtd en lada.... nogle bud
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lige så meget et spørgsmål om hvad du vil bruge den til, ud over at slå græs. De helt billige mærker kan du ikke få tilbehør til, Huqarnaen har et rimeligt tilbehør og den har også en god motor. Mange af havetraktorene har den samme motor selvom de hedder noget forskelligt. Og så er der dem der foretrækker dem med hydrostat gearkasse frem for den manuelle. Du skal nok ikke se så meget på udseenet men mere på mekanikken, så ned på maven og kig op under dem. Tjek hvordan de er opbygget med hensyn til bla. kileremme det skal helst være nogle kraftige, er de for tynde skal du skifte dem for ofte.
Husqana og Stiga er ret gode mærker efter min mening, skulle jeg selv ud og købe en ny i dag, ville jeg nok vælge en Stiga Park med knæk styring og front monteret klippebord.
Jeg har en John Deere havetraktor med hydrotatisk gear. Den er jeg rigtig glad for. Den er rigtig god gedin kavlitet, men den var også ret dyr. Hvis den skulle sammenlignes med et bilmærke vil den nok vær oppe i omegnen af en Audi.

Er der nogen der har et bud på havetraktorenes Rolls Royce?

Venlig hilsen

Jens

Jeg har altid været rigtig glad for Murray/Sentinel.
Gode stabile klippere, med et bredt tilbehørsprogram.

Jeg har netop købt en gammel model uden klipper til at lave en ny græsplæne med.
Den har mange år på bagen, men ser ud som ny, og som sædvanlig starter den hver gang!
John Deere er nok noget af de ypperste når vi snakker havetraktorer..
Der findes ikke mig bekendt noget mere stabilt mærke.

Har dog selv husquarna LT 151 , i dag havde jeg dog valgt en knækstyret med frontklipper som også tidligere er anbefales.


Til større arealer benytter jeg en avant staldkat med 1500mm rotorklipper....



Staldkatten med frontklipper koster dog også som en rolls roys når vi snakker plæneklippere, godt 300k
Så længe du kigger på dem der er på tilbud i bilka bauhaus de steder der, så ligner de såvidt jeg kan se hinanden enormt meget faktisk er det vel som regel kun farven og klistermærkerne der er forskellige. Men du skal nok ud med hvor mange penge du vil bruge for du bliver jo anbefalet at købe en maskine til mange penge. Har selv en Stiga villa 14 og det er i mine øjne noget bras den er kun egnet i en villa have og min er noget større end det så den vil jeg gerne have byttet engang ved lejlighed.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Sjovt indlæg, især for dem der elsker havetraktorer. Jeg har interesseret mig for havetraktorer i rigtigt mange år og min mening er, at John Deere og Toro Wheel Horse er noget af de bedste mærker du kan få fingrene i, herhjemme. John deere er et amerikansk firma, som tager alle deres produkter seriøst, både mejetærskere, traktorer og plænetraktorerne. I USA, findes mange John Deere havetraktor-entusiaster, som går op i det med liv og lemmer. Ud over John Deere har stort set alle de amerikanske mærker et godt ryg for kvalitet. De er simpelthen bygget med tykkere metal end dem vi kender herhjemme. Der kan også nævnes Cub Cadet, som et af de elskede havetraktor-mærker i USA, men dem har vi uheldigvis ikke ret mange af i Danmark, medmindre vi snakker nye maskiner med dieselmotor til langt over 30.000,-. Hvad der er bedst for den almindelig parcelhus-ejer, kan næsten ikke diskuteres, da mange af de mærker vi har stående herhjemme ved de almindelige forhandlere, minder meget om hinanden. Ikke engang vores eget danske firma Texas, har kunnet præstere, at lave deres egen traktor. De bliver alle bestilt ved et udenlandsk firma, som så lakerer i de farver, som kunden ønsker. Altså gul til Texas og rød til MTD. De billige mærker fungerer alle godt til almindelige flade parcelhus-plæner. Skal du bruge den til ujævne områder, skal du se nærmere på tykkelsen af metallet, som traktoren er bygget af. En engelsk Westwood kan købes brugt til få penge og er bygget af meget tykt metal, som sagtens kunne klare kørsel på ujævnt terræn. Dog er reservedele dyre og skal somregel bestilles helt fra england, som tager tid. Skal du bruge en meget stærk traktor, til f.eks. træk med biltrailer igennem en våd plæne, som jo er ekstra hårdt, kan du ikke bruge nogen af de gængse billige. De billige kører ofte med Peerless alu-gearkasse, som ganske enkelt ikke holder til, at du smider en trailer bag på dem. Læg også mærke til de brugte, når du ser efter en. Hvis de er monteret med et anhængertræk til biltrailer, så hold fingrene vække. I Danmark har vi heldigvis en del Toro Wheel Horse. De store af dem, f.eks. en 520, er opbygget med støbejerns-bagtøj og klarer alt lige fra traktortræk til transport med større trailer, hvilket mange også bruger dem til. Vi kalder dem også kirkegårdstraktoren, da mange af dem blev solgt til kirkerne. Normalpris for en brugt Toro wheel horse 520, ligger normalt mellem 15.000 og 20.000 dkkr.
Stiga er solid svensk kvalitet, som ofte er dem folk foretrækker, da reservedele er nemme, at få fingrene i og at maskinen mange gange er bedre bygget end så mange af de andre. En Stiga Garden er for mange en grim maskine, men kan altså anbefales med 5 stjerner. Den er nem, selv at reparere, reservedele er billige og med en 6hk motor trækker den uden problemer op af en meget stejl bakke i højeste gear uden at jamre, som ikke altid er tilfældet ved de traktorer der har motor foran og gearkasse bag. Forklaringen ligger i, at drivremmen bliver for lang på dem med motor foran. Remmen skal rende fra den ene ende til den anden, som giver mulighed for at den nemt glider over. Når motor og gearkasse sidder tæt sammen, får vi en absolut god transmission. Stiga Garden bruger et minimum af benzin og er dækket ind over den alm. familieforsikring. Traktorer over 10hk skal forsikres særskildt. Eneste problemer er, at klipperdækket ikke har egne hjul, som nogen gange kan resultere i, at klipperen når for langt ned i plænen i ujævnt terræn. Forakslen kan heller ej vippe, så den er perfekt til flade plæner, men ikke den bedste i ujævnt.
Opsamling:
Har du en alm. plæne, forholdsvis flad: så kan du købe hvad du ønsker, evt. stiga garden til 2000,- brugt
Har du en ujævn plæne: skal du kigge efter klipper med egne hjul og at forakslen kan vippe, som på rigtige traktorer.
Har du større behov: så vælg en af de dyre mærker som John Deere, Toro, Cub cadet, men spørg efter gearkasse, om det er en alu eller støbejern.

Køber du den første og billigste, skal du kigge efter en af følgende motormærker: Briggs & Stratton, Kawasaki, Tehcumse eller Honda....det er motorer man kender og ved kan holde i mange år.

På brugte MTD'er skal man kigge efter revner i chassis.

Så er det kun klippebredden du skal vurdere selv, efter hvor stor din plæne er...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alle er velkomne til, at skrive direkte til mig på: [email protected] for gratis rådgivning på evt. en specifik traktor. God fornøjelse med maskin-kiggeriet...Hilsen Poul
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skal ærligt indrømme at jeg er faldet for Stiga, jeg har selv en Stiga Park President HST fra 2000. Jeg klipper ca. 3000 m2. 1-2 gange i ugen, deri blandt et lille område med frugttræer, mange hjørner, 4 forskellige plæner. Dette tager hvis man køre lidt til ca. 1 time. Og selv om jeg køre godt til, bliver græsset fint klippet, og ikke revet over, som man så ofte ser. Jeg kan klippe ca. 2-3 gange på en tank, og jeg vil skyde på at der går ca. 4-5 liter i tanken.

For ikke så længe siden, lavede jeg en lille konkurrence med naboen, som har en billig partner have traktor, næsten uden at overdrive, så kunne jeg snart nå en omgang mere, mens han bakkede rundt i div. hjørner, osv. Oven i det klipper min fint, selv med høj fart, og på den måde kunne jeg komme yderlig foran ham. Jeg ved ikke præcist hvor stærkt den køre, når jeg klipper, men en anden fordel med hydrostat gear, er at man ikke skal bruge koblingen, men blot flytte gearstangen, efter hvor hurtigt, og hvor vej man vil. Dette er en stor fordel, når der er mange hjørner, træer, osv.

Mvh Thomas Hansen

hmmm overvejer http://www.mascus.co.za/Groundscare/Used-Lawnmowers/Husqvarna-Rider-850-12/89e86121-7974-463e-ba39-aa7e7b6539e5.html Husqvarna Rider 850-12 er vi ikke i mercedes klassen med Husqvarna ???
Jeg har netop været nødt til at købe ny maskine, idet min Husquarne LT 125 var halvfærdig i motoren.

Jeg har ikke på noget tidspunkt i de 8-9 år jeg har haft den, været specielt lykkelig over den. Der er ikke støttehjul på klippekassen, med det resultat at knivene ofte kommer ned i jorden og ujævnheder, hvorved knivene hurtigt blive sløje.
Knivene når iikke helt sammen, selv som nye og det betyder, at der afsættes en stribe, der ikke er klippet, men kun delvist flået.
Den æder remme så det er en gru og nye remme koster kassen. Man kan ikke bruge almindelige A-remme fra maskinhandleren. De ødelægges på rekordtid.

Valget fald så på en MTD også med 12,5 hk motor.
Den er åbenbart produceret i Tyskland. Den har også B&S motor, men med topventiler, hvor Husquarnaen har den noget mere sløje sideventilede motor. MTD bruger ikke det halve benzin, lugter heller ikke så fælt i udstødningen og lyder meget pænere.
Den klipper helt sammen uden at afsætte en stribe flået græs. Den smider græsset meget bedre ud af klippekassen og har støttehjul, så knivene ikke kommer i nærkontakt med jorden, hvilket giver en meget flottere græsplæne. Faktisk ligner det efterhånden en golfbane i stedet for en gedefold!!
Jeg har kun slået plænen, ca. 3000 m2, 6-8 gange indtil videre, så min erfaring er ikke så lang.
Desværre har den en dum sikkerhedsanordning, der gør, at jeg skal slå klippeværket fra, når jeg vil bakke. Det finder jeg nok ud af at likvidere.

Indtil videre vil jeg betegne MTDen som Mercedes og Husquarna som Daewoo, for at blive i den metafor.


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis