Kabel skroggennemføring glasfiber

Er der nogen her inde der kender til en vandtæt skroggennemføring til ledninger men stik.

Det er fordi jeg har købt mig et ekkolod med en transducer som skal side udvendig.
Og jeg skal have lavet en skroggennemføring til ledningen. Stikket er 25mm og kablet er 6mm og det kan ikke skilles ad. Skroget er forholdsvis rundt.

Jeg har tinkt lidt på at købe stand en svend som den her:
http://www.shipshop.dk/kabelgennemf%C3%83%C2%B8ring___100__vandt%C3%83%C2%A6t-p-5953.html
Og så fyld godt med silikone ned rundt om hele fladen den bliver spænd på atlså jeg vil bore en hul på 25mm i skoget og trække kabel og stik igennem og så borden et hål på 6mm i den der gummi klods og så spænde det hele ned på et godt tykt lag silikone.

Men vil det holde og vel det blive tæt.

Eller er der en bedre løsning.

Problemet er jo at skroget er rundt. Men det er begranset hvor rundt det er der hvor jeg har tinkt mig at føre kablet igennem. Jeg vil tro der maks vil være en halv mm luft.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ekkolod kan monteres indvendigt uden hul i skroget, så prøv at forbinde udstyr, stop transduser i en plastpose, fyld lidt vand i og hold transduser mod skroget, så kan du samtidig kontrolere om det virker, denne fremgangsmåde virker kun hvis båden er i vandet, det er også den bedste måde at finde bedste placering i båden.

Endelig montage, stor klat epoxy spartel - tryk transduser ned i epoxy - lad hærde og vupti, så er den ged baberet

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Ja men det ligger nu rimelig fast hvor transduseren skal side. Jeg var også selv først mest opsat på at have transduceren inde i båden for hvem med sin gode velje borde et hul i skroget. Men det blev jeg fra rådet af mange pga at det fiskeri jeg skulle bruge den til.

For mig lyder det da som om det er en hæktransducer du har. Hvis du skal have den siddende inde under skroget, så invester i en rigtig skroggennemført transducer. Den bliver nemlig spændt fast indvendig. Det andet lyder som en gang hovsa.

Mvh Finn
Det er nemlig rigtig det er en hæk transducer for som skrevet er skroget rundt. Nu er det sådan et fint ekkolod at jeg ikke vil ødelægge det ved en dårlig montage. Der er flere problemer: skroget er rundt så en jeg vil få nøgagtit det samme problem med en skroggennemført transduser. Kroget har en v form i bunden så den vil modtage signalet fra ved siden af båden og ikke under og den enne side vil blive svag i ekkoet. Den eneste rigtige løsning i det her tilfælde er en hæktransducer monteret på hælen. Og så skal jeg have trukket kablet gennem skroget. Og det er det jeg skal bruge en løsning på.

Hos Henningsen lavede vi en bådformet egetræs klods som havde samme krumning som skroget på den side der vendte op mod skroget og en flad der hvor tracheduseren. Det hele blev så spændt op mod skroget indefra, naturligvis med der til hørende sikaflex imellem.
Annonce
Jeg har lavet samme løsning på min båd, transduceren sad på et lille syrefast beslag som jeg svejsede på skroget og derefter monterede transduceren på. Jeg klippede ledningen og samlede den derefter med lodning og krymp med smeltelim, gennemføringen var noget med den gamle transducerlomme, o-ringe og masser af silikone. Der virkede fint den store ulempe er dog at hvis man mod al forventning sætter båden på grund ryger transduceren .........
Jeg har flyttet mit styrehus så i år skal jeg til at se om det kan lade sig gøre at forlænge ledningen ..

Dr_Lyn
Hej.

Ja jeg melder pas. Sådan nogle løsninger har jeg aldrig hørt om før, men jeg turde ikke sejle med sådan nogle løsninger. Det kan jo være at jeg er en kylling ud i det maritime.

Mvh Finn
Hvis det er mit forslag du ikke tør gennemfører, kan jeg oplyse dig om at Henningsens både var særdeles ordentligt lavet, her var intet overladt til tifældighedderne. Måden hvorpå tranceduseren blev monteret blev gjort på både til Marinen, Fyr og Vager væsenet, K.G.H. m.f. også danske fiskere fik det monteret sådan på deres kuttere.
Nu er indvendig transducer vel kun muligt ved glasfiber, og synes så iøvrigt, at jeg har set noget med noget speciel olie, den skal sænkes ned i - at ændre på kablet - herunder klippe det frarådes i alle de manualer til ekkolod jeg har læst - (men det er også kun 2).
Når et firma skriver 100% tæt ville jeg da bare gå efter den løsning - utætheden kan vel ikke blive større, end at lænsepumpen kan klare det. Ellers må du føre kablet udvendigt på skroget fra et hul over vandlinien.
Når alt kommer til alt, skal der vel være lavet en løsning som både holder, og virker - det er jo ikke lige nu, at man skal tage båd op og i, fordi man lige vil eksperimentere.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Og desværre har de fleste havne fjernet de håndtrukne kraner, der stod på kajkanten. Der kunne man så selv hive sin båd op, naturligvis ind til en vis størelse. I Svendborg stod der en der kunne klare 5 ton. Den er vist nok flyttet ned på lystbådehavnen i dag !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også