Er der en "fessor" i vands opførsel her?

Jeg er ved at lave lille sø ved siden af en større ditto. Den lille sø skal have vand fra den store og vandet der tilføres den lille, vil løbe videre til en bæk. Altså vil det blive en sø med gennemstrøm. Jeg vil forbinde de to søer med en Ø110 mm plastrør. Jeg er klar over at vandet i den lille sø, altid vil forsøge at nå samme niveau, som i den store sø. Mit spørgsmål går på om jeg kan "snyde" mig til et lidt højere vandstand i den lille sø end i den store, ved at lave et pænt fald på røret, og for enden, slutte af med en bøjning (scenarie 2 på billedet)? Ved at give røret fald, når vandet vel en vis fart, men vil det blive opvejet af den bremse det vil være at slutte af med en blød bøjning, så jeg lige så godt kan nøjes med et vandret rør (scenarie 1 på billedet)?

Håber nogen kan hjælpe, da "bare at prøve og se hvad der sker" indbefatter en del gravearbejde, jeg i forvejen ikke finder stor fornøjelse i
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligegyldig hvad hældningen er på røret mellem de 2 søer vil strømningen i røret vil altid gå mod den sø med det laveste vandspejl.

Dvs, hvis vandspejelt i den lille sø af en eller anden grud skulle nå op på et højere niveau end den store, vil vandet begynde at strømme tilbage til den store også selvom faldet på rører vender den anden vej.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg den 22-04-2009 14:46
Ligegyldig hvad hældningen er på røret mellem de 2 søer vil strømningen i røret vil altid gå mod den sø med det laveste vandspejl.

Dvs, hvis vandspejelt i den lille sø af en eller anden grud skulle nå op på et højere niveau end den store, vil vandet begynde at strømme tilbage til den store også selvom faldet på rører vender den anden vej.
Det er jeg med på, men forstil dig at det øverste af bøjningen for enden af røret (i den lille sø, i scenarie 2) ligger 5-10 cm over vandspejlet i den store sø - vil farten på vandet, udløst af hældningen på røret, så gøre at vandet alligevel finder op af bøjningen og dermed danner en højere vandstand end i den store sø?

Det er jeg med på, men forstil dig at det øverste af bøjningen for enden af røret (i den lille sø, i scenarie 2) ligger 5-10 cm over vandspejlet i den store sø - vil farten på vandet, udløst af hældningen på røret, så gøre at vandet alligevel finder op af bøjningen og dermed danner en højere vandstand end i den store sø?


Nej:)
Næh, i så fald ville det jo være en evighedsmaskine!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er jeg med på, men forstil dig at det øverste af bøjningen for enden af røret (i den lille sø, i scenarie 2) ligger 5-10 cm over vandspejlet i den store sø - vil farten på vandet, udløst af hældningen på røret, så gøre at vandet alligevel finder op af bøjningen og dermed danner en højere vandstand end i den store sø?


Hvis du forestiller dig, at røret er tomt til at starte med, og røret efter bøjningen stikker lidt op over vandspejlet i den store sø (og den lille), så er det rigtigt, at vandet vil få fart på ned gennem røret og give et lille springvand, men det vil kun vare et ganske kort øjeblik (afhængig af rørets længde).

Så snart hele røret er fyldt og begynder at løbe ud efter bøjningen vil vil vandet hellere løbe den anden vej tilbage i den store sø, hvor vandspejlet er lavere end vandspejlet i det fyldte rør.

Vandet vil altid løbe mod det laveste vandspejl.

Forestil dig du befinder dig i bunden af rørets bøjning med et vandfyldt rør. Der er den lodrette højde 1 meter op til vandspejlet i den store sø, men højden 1 meter og 5 cm op til overkanten af røret efter bøjningen. Det tryk der er fra venstre mod højre er således 1 meter vandsøjle mens trykkel fra højre er 1,05 meter vandsøjle. Der er hermed en trykforskel fra højre mod venstre på 5 cm vandsøjle. Denne trykforskel vil således bremse det strømmende vand og der vil hurtigt indstille sig en ligevægt, hvor vandstanden i røret efter bøjningen er det samme som vandstanden i den store sø.

Jeg håber det giver mening.     


Venlig hilsen

Jens

Annonce
Vand er også påvirket af tyngdekraften. Så at forestille sig, at vandet uden ydre positiv påvirkning (mekanisk, kemisk eller på anden måde) kan løfte sig selv ville betyde, at alle vore energiproblemer er løst, da evighedsmaskinen så ville være opfundet, som andre har anført. (Der er så også lige udfordringen med at overvinde friktionen). Prøv at tænk på "de forbundne kar" fra fysiktimerne.

Vores redning er måske, at der sikkert snart bliver lagt afgift på tyngekraften. De der undlader at betale vil så måske få sig nogle ekstraordinære oplevelser :-)
Skrevet af Æblebjerg den 22-04-2009 22:10
Det er jeg med på, men forstil dig at det øverste af bøjningen for enden af røret (i den lille sø, i scenarie 2) ligger 5-10 cm over vandspejlet i den store sø - vil farten på vandet, udløst af hældningen på røret, så gøre at vandet alligevel finder op af bøjningen og dermed danner en højere vandstand end i den store sø?


Hvis du forestiller dig, at røret er tomt til at starte med, og røret efter bøjningen stikker lidt op over vandspejlet i den store sø (og den lille), så er det rigtigt, at vandet vil få fart på ned gennem røret og give et lille springvand, men det vil kun vare et ganske kort øjeblik (afhængig af rørets længde).

Så snart hele røret er fyldt og begynder at løbe ud efter bøjningen vil vil vandet hellere løbe den anden vej tilbage i den store sø, hvor vandspejlet er lavere end vandspejlet i det fyldte rør.

Vandet vil altid løbe mod det laveste vandspejl.

Forestil dig du befinder dig i bunden af rørets bøjning med et vandfyldt rør. Der er den lodrette højde 1 meter op til vandspejlet i den store sø, men højden 1 meter og 5 cm op til overkanten af røret efter bøjningen. Det tryk der er fra venstre mod højre er således 1 meter vandsøjle mens trykkel fra højre er 1,05 meter vandsøjle. Der er hermed en trykforskel fra højre mod venstre på 5 cm vandsøjle. Denne trykforskel vil således bremse det strømmende vand og der vil hurtigt indstille sig en ligevægt, hvor vandstanden i røret efter bøjningen er det samme som vandstanden i den store sø.

Jeg håber det giver mening.     


Så fart overvinder altså ikke tyngdekraften  

Grunden til spørgsmålene er at jeg gerne vil have en stor sten placeret i den lille sø, som indløbsvandet løber ud over og ned i søen og helst uden at sænke vandstanden i den lille sø for meget.

Tak for svarene.

Hvis du monterer røret i stenen så overkanten af røret og stenen er samme niveu eller lavere end den store sø, samtidig med at dit afløb fra den lille sø er så stort at søen ikke kan fyldes op, så skulle det virke vil jeg tro. Det kræver naturligvis at vandspejlet i åen er lavere end i søerne.
Send vandet den anden vej rundt i dit system
Skrevet af Allan Fischer den 23-04-2009 08:05
Send vandet den anden vej rundt i dit system

Hvad mener du?

Venlig hilsen

Jens

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis