Er der en "fessor" i vands opførsel her?

Jeg er ved at lave lille sø ved siden af en større ditto. Den lille sø skal have vand fra den store og vandet der tilføres den lille, vil løbe videre til en bæk. Altså vil det blive en sø med gennemstrøm. Jeg vil forbinde de to søer med en Ø110 mm plastrør. Jeg er klar over at vandet i den lille sø, altid vil forsøge at nå samme niveau, som i den store sø. Mit spørgsmål går på om jeg kan "snyde" mig til et lidt højere vandstand i den lille sø end i den store, ved at lave et pænt fald på røret, og for enden, slutte af med en bøjning (scenarie 2 på billedet)? Ved at give røret fald, når vandet vel en vis fart, men vil det blive opvejet af den bremse det vil være at slutte af med en blød bøjning, så jeg lige så godt kan nøjes med et vandret rør (scenarie 1 på billedet)?

Håber nogen kan hjælpe, da "bare at prøve og se hvad der sker" indbefatter en del gravearbejde, jeg i forvejen ikke finder stor fornøjelse i
Jeg er ved at lave lille sø ved siden af en større... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pahawi den 22-04-2009 22:42

 

Så fart overvinder altså ikke tyngdekraften  


Farten du opnår skyldes omdannelse af potentiel energi til kinetisk energi netop vha. tyngdekraften. I et perfekt system hvor intet energi blev tabt til gnidningsmodstand ville vandet i røret lige præcis nå op i niveau med vandoverfladen.
Jeg mener at hvis vandet løb den anden vej rundt, så ville det løbe nedad hele tiden, og så ville der ikke være nogen problemer.

Hilsen
Allan

Afgangsrøret fra den store sø skal føres lodret op, så det står i vandspejlet (eller lægges vandret i brinken, hvilket er nemmere ift. evt. gummidug samt nemmere at skjule). Dermed har du defineret højden på den store sø og det vil i så fald kun være tilført vand, der (netto) vil blive overført til den lille sø - og du kan således helt uafhængigt bestemme vandspejlet på den lille.

 


Mvh.

Jan R.
Skrevet af Jan R. den 24-04-2009 12:03

- og du kan således helt uafhængigt bestemme vandspejlet på den lille.

 


Vandstanden i den lille sø, reguleres via en munk ved rist og skodder, så det er det mindste problem

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis