Teaklåge med limet fyldning skal skilles ad uden at den flækker

Fint forum med mange gode spørgsmål og svar. Jeg ville være glad, hvis nogen kunne hjælpe med et godt råd om at adskille limet træværk uden at træet flækker. Jeg har en cockpitlåge i teaktræ, hvor rammen er massiv med not og fjer samlet om en fyldning i teak finér. Fyldningen er meget grim og skal skiftes. Jeg har fundet den helt rigtige stump nye BOWA finer hos Øbro Trælast, men er i tvivl om jeg kan få rammen skilt ad uden at den flækker. Jeg vil forsøge at slå den fra hinanden ved at lægge en klods i fyldningen og give den et hårdt slag, men da alt sidder solidt og godt, er jeg bange for, at limen holder, men rammen flækker. Er der et fif til hvordan jeg jeg forberede det, evt. med varme / damp eller lignende ? Alternativt må jeg lime et tyndt lag finer ovenpå, men dels er det ikke sikkert det holder så godt, og dels bliver fyldningen ikke så dyb. På forhånd tak og venlig hilsen Haimin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ide kan du godt droppe, for er det et ordentligt stykke bådebygger arbejde der er lavet, kan du ikke skille den ad uden træet flækker. Men du kan skære fyldningen ud, og så lime en kvart staf på hver side af en ny fyldning.
Tak skal I have for et par gode og hurtige svar, der supplerer hinanden fint.
Jeg overvejer lige og opdaterer med før og efter billeder, når jeg er færdig.
hej mår du har fået fylding ud så kan du skære af bag på lågen til at det er lige så dybt som noten så sætter du den nye fylding i og sætter 4 nye lister på i det samme slags træ så kan det ikke ses ude fra
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Renek.
Det er lige netop det Lynæs foreslår, så vågn op unge mand 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis