Diameter på pexrør til varmeinstallation

Jeg skal have monteret nyt oliefyr samt varmtvandsbeholder. Min VVS har lavet en fin tegning til mig som synliggør det hele, og han kommer bagefter og godkender og indstiller fyret. Jeg vil lave det i pex rør, men kan ikke lige finde ud af dimensionerne. På tegningen har VVS skrevet at rør til varme frem og retur skal være lavet i 1" rør, men den dimension synes jeg ikke jeg har kunne finde nogen steder. Hvad går der galt for mig der? Links og gode råd ang pex-rør modtages gerne. På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hans 1" kommer fra stålrør. Et 1" rør er 25,4mm indvendigt, og da pex normalt bliver opgivet i udvendig dia. samt tykkelsen på matrialet, skal du nok kigge efter noget 32x2 mm det giver en inder dia. på 28mm. En 28x2 har 24mm inder dia. så lidt mindre end 1".

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er da noget af nogle voldsomme størrelser. Men det kommer jo også an på hvordan man laver det. Da jeg lavede mit, trak jeg frem og retur frem til hver radiator. På den måde undgik jeg at skulle beregne størrelser ved at køre hen til radiator 1 og derefter sløjfe videre til nummer 2 etc. Snakkede med VVS der satte mit naturgasfyr op og han sagde at 15 mm pex var nok. Så jeg købte 15 mm pex med isolering på. Det kan godt være det er lidt billigere uden isolering, men når du har først før sat rørskåle på og har bøvlet med det arbejde i et stykke tid, kan det slet ikke betale sig ikke at købe med isolering på fra start.
Ja, nu er det et gammelt hus med enstrengs system, så det er desværre ikke bare lige at trække det hele om via fordeler dåser ud til hver enkelt radiator. Desværre. Havde været klart den bedste løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis