Nyt forstag.

Hvis jeg nu kunne få oplyst, hvilken diameter mit forstag var oprindeligt, kunne jeg så SELV valse terminaler på wiren?
wire og terminaler koster i sig selv stortset intet, men det kræver jo man kan lave det i en fornuftig kvalitet.
Det kunne være sjovt at lave 2 og så måske trækteste det ene, for at teste om det holder.
Jeg er lidt usikker (rigarbejde er 100% dybt vand for mig indtil videre), men jeg tror tempo har et lille riggerværksted, som står til "rådighed" ?
Er der mon nogen, der sidder inde med erfaringer ?

/Henrik
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det tager ikke ret lang tid for en prof at valse to terminaler, og så er du fri for at spekulere på om det holder når det blæser op, jeg ville ikke gøre det selv uden grundig instruktion,men det kan du måske også få hos tempo

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Nogle ting skal man lade de profesionelle om, og lige her er et af dem.

Hvis forstagget ryger kommer hele riggen ned, og det med et brag, med fare for liv og lemmer, og hvis man en gang har prøvet det er det ikke noget man spøge med. 

Så er det det med sin forsikring, hvad siger de så til sådan en sag. 
Giv du bare riggeren 200 kr, så er den sag ude af verdenen, og du kan sejle med god samvittighed overfor dig selv og dine sejlende gæster.

Hvis du absolut selv vil gøre noget, kan man købe noget man skruer sammen, og det er hvis kun noget man bruger i nødstilfælde.

Kh D

Der findes mange måder at spare på - men nok ikke liiige på dette...

Det man kan skrue sammen som dynamic 35 skriver - hedder "Norseman" og skruet rigtigt sammen holder de næsten samme styrke som det originalt valset..

Du kan også købe et proff valse-værktøj - set i Tyskland til rundt 1800,- EU

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Det var nu ikke så meget for at spare, som det var fonøjelsen ved at lave det meste selv.
Hvis jeg kan slippe med at give 200,- for et nyt forstag, så er det vist ikke værd at bruge mere tid på, men jeg husker bare en kammersjuk, der måtte af med 7 gange så meget for samme. Måske priserne varierer meget ?
Annonce
det gør det alt efter hvor travlt de har det og hvor meget der skal laves sådan et stag hvor der er to steder der skal laves så er det om du skal have kvit. uf uf det taler vi ikke OM
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvis du virkelig vil lave dem selv, syntes jeg at du skulle lære at splejse dem rigtigt, så kan du være sikker på at de holder lige så godt måske endda bedre end dem der er trykket sammen med en talovrit.
Mine nuværende stag og vanter er valsede terminaler og gevindstænger i enderne, så de stemmer overens med fastgørelser og stagstrammere.
Splejsning og talurittryk er ikke lige noget for mig, når det er riggen vi taler om :)

/Henrik
Så vidt jeg ved er terminaler og talurit det samme, de bliver lavet på samme måde.
Hvisker lige til håndværkeren, at han lige skal kigge side 54 i MMC kataloget, for nej - det er ikke der samme. Der står iøvrigt ikke noget om hvad en valsning koster, men det er vel til at få af vide, selve terminalen er jo ingen herregård.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis