Styring eller ikke styring på gulvvarme?

Vi skal have lavet nyt gulv i hele huset og dermed også gulvvarme. Vores VVS´er siger, at vi selv må beslutte om der skal være styring på gulvvarmen i de forskellige rum, eller om vi vil helt udelade det. Han har ikke selv styring og siger, at det fungerer fint uden. Styringen gør det dyrere plus der var nogle ulemper ved det, når rummene blev varmet op af solen. Volapyk for mig. Hvad siger I? Huset skal opvarmes med jordvarme.

Endvidere foreslår han, at vi sætter et par radiatorer op. Det var nu ikke med i vores planer. Umiddelbart ser jeg ikke en fordel i at sætte et par radiatorer op.

Hilsen Henriette

 

Vi skal have lavet nyt gulv i hele huset og dermed... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have en fordeler, så du kan regulere gennemløbet i slangerne, f.eks så er din slange i stuen lang og har derfor stor modstand, hvorimod din slange på toilettet som regel er kort og med lille modstand. Dvs. hvis du ikke har en fordeler med regulatorer vil al din varme vand løbe igennem dine korteste slanger og du vil måske aldrig få varme på i stuen. På fordeleren drøvler du faktisk alle de korte slanger så de for samme modstand (længde) som den længste slange i dit gulvvarme system, derved bliver din varme ligeligt fordelt i alle rum stort som småt.

Shunten skal du kun bruge hvis fremløbet på dit varme vand er varmere end de ca. 30-40 grader som du skal bruge i fremløbstemperatur, f.eks på kondenserende gasfyr behøver du ikke at have en shunt, da du kan stille fremløbstemperaturen så lavt så det passer, dette forudsætter jo selvfølgelig at du kun har gulvvarme og ikke nogle radiatorer.

på jordvarmeanlæg er der jo masser af lunkent vand der passer perfekt til gulvvarme, så lige afhængig af den model i vælger så skal i heller ikke bruge shunt her, men kan stille fremløbstemperaturen på f.eks 35 gr. og derved for i den allerbedste COP værdi (økonomi)

Venlig hilsen

 

Klaus  

Hej

For det første skal der altid være rumtermostater i de enkelte rum til styring af gulvvarme, men dette kan dog udelades i enkelte mindre rum som toiletrum deporum o.l.

Dette skal udføres også selv om det ikke står i byggetilladelsen.

For det andet skal der udføres en blandesløjfe til rum med trægulve, hvor der er indbygget en blokering, så overfladetemperaturen ikke overstiger det som gulvfabrikanten foreskriver (typisk 27 grader).

Til rum med klinker og evt baderum kan det være en fordel at kunne sætte en højere guvtemperatur så de kunne udføres med egen blandsløjfe.

Jeg vil anbefale at der monteres rumtermostater med digitalt display, så man hele tiden kan følge med i temperaturudviklingen.

Husk af sparehensyn at montere A pumper.

Skrevet af Orla Nautrup den 22-04-2009 19:18

Hej

For det første skal der altid være rumtermostater i de enkelte rum til styring af gulvvarme, men dette kan dog udelades i enkelte mindre rum som toiletrum deporum o.l.

Dette skal udføres også selv om det ikke står i byggetilladelsen.

For det andet skal der udføres en blandesløjfe til rum med trægulve, hvor der er indbygget en blokering, så overfladetemperaturen ikke overstiger det som gulvfabrikanten foreskriver (typisk 27 grader).

Til rum med klinker og evt baderum kan det være en fordel at kunne sætte en højere guvtemperatur så de kunne udføres med egen blandsløjfe.

Jeg vil anbefale at der monteres rumtermostater med digitalt display, så man hele tiden kan følge med i temperaturudviklingen.

Husk af sparehensyn at montere A pumper.


Dette er ikke korrekt (ikke det hele i hvert fald)

Der skal ikke være en blandesløjfe til rum med trægulve, hvis du f.eks har et kondenserende gasfyr eller en anden varmekilde der kan stilles til den fremløbstemperatur du skal have, så skal du ikke have en blandesløjfe(shunt)

Jeg kan godt se Orlas ide med 2 shunt systemer, men dette har jeg aldrig set i brug og vil være en meget dyr og unødvendig løsning, hvis du f.eks har en fremløbstemperatur på 35 gr. så passer det fint både til trægulve med en max overfladetemperatur på 27, samt til klinkegulve

Brug af A pumper, ja den er god nok, samt termostat i hvert rum som jeg også har skrevet før.

Rumtermostater med digitalt display, ja men hvad skal du bruge det til, udover at smide dine penge væk :) , hvor tit går i og tjekker og justerer på gulvvarmen ?? ja det gør du måske 3-4 gange om året, max.

Venlig hilsen

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis