Trappehul og gelænder

Hej allesammen

Jeg skriver herinde i håb om, at mindst én af jer sidder med ideen til vores næste projekt. Vi kan simpelthen ikke finde ud af det. Projektet haster da vi ikke kan komme videre med klinkerne i køkkenet før der er fundet en løsning på vores problem.

I vores køkken er der en trappe ned til kælderen. Trappehullet måler 160x70. Vi har derfor købt en pladssparende trappe. Vi vil nu gerne have hullet lavet 10 cm kortere i længden, så det bliver 150 cm. Hullet er nemlig rigtig dumt placeret i køkkenet, så de 10 cm vil hjælpe en smule på det.

Normalt ville man jo bare støbe et ekstra stykke af beton hvor man sætter armering ind i det nuværende betondæk. MEN.. det kan vi ikke. Som I kan se på billedet (nr. 4)  har vi et gammelt betondæk nederst bestående af store sten. Hvis man borer i det, falder der store stykker af betondækket.. det knækker simpelthen. Vi kan heller ikke bore i det øverste betondæk, da der er gulvvarme i. Vi vil ikke risikere at ramme et rør. Det ekstra stykke på 10 cm skal gerne være skråt nedad, så der bliver mere plads til hovedet, når man går op og ned af trappen. What dælen do we do?

Når det problem engang bliver løst, står vi med et nyt. Der skal jo gelænder rundt om hullet. Der er ikke plads i køkkenet til at det kan sættes fast i gulvet + der jo er gulvvarme i så vi kan ikke bore noget fast. Derfor bliver gelænderet nødt til at sættes fast indvendigt i hullet. Nogen der har en idé til det? Vi er ude i noget med at få lavet en ramme af rustfrit stål, som skal skjule betondækket, så der kommer en flot finish.. kan man svejse gelænder fast i det? Og hvordan skal den rustfri ramme sidde fast?

Jeg vedhæfter billeder af projektet, så I bedre kan forstå, hvad jeg snakker om.

Alle ideer er velkommen.

På forhånd mange tak hjælpen.

Jannie
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvor varmeslangerne ligger?
Normalt bør de ligge 15cm fra kant og så kan der jo godt skrues et træskellet på.

 

Du kan købe et gelænder der sidder inde i hullet hos Jakob Inox Line Aps. Det er et værn du selv kan samle og det kan betykkes med glas, wire eller som vist på dette billede med webnet
http://www.inoxline.dk/index.asp?page=0&vpath=0|&type=3&category=1&group=2&menu=1&project=6
Ikke et svar på jeres spørgsmål, men jeg har selv en trappe som den i har, dog ikke med sving på. Er den ikke meget ubehagelig at gå ned af sådan som i har placeret de øverste 4 trin? Ville det ikke være mere komfortabelt at lægge hver anden modsat?

mvh jan
Kenthedemann
Tak for linket.. det kigger jeg nærmere på :)

Jancar
Trinene er ikke sat fast endnu. De er bare lagt på, så vi lige kunne se, hvordan det så ud.
Annonce
Ok :) Den er nemlig "ikke for børn" at gå ned af i forvejen. Hvis jeg kommer til at starte forkert, dvs sætte foden i den smalle side af det første trin, så er det med at holde tungen lige i munden. Så jeg vil mener at i skal lægge dem skiftevis.
Jancar
Ja det ved jeg godt.. det er ærgeligt at vi skal have sådan en trappe, men vi har haft et trappefirma ude for at komme med en idé. Deres eneste forslag var en MEGET stejl trappe.

Orla Nautrup
Mener du det?

Vi har været ved STARK og spørge om et godt råd ift. at lave trappehullet mindre. Deres forslag var at bore en lægte ind i betondækket, skrue en plade ovenpå (samme slags som er i bunden af en trailer). Det har vi prøvet, men det giver sig for meget. Vi har fundet billeder af varmeslangerne, så vi ved hvor de er, så det er jo altid noget. Nu mangler vi bare at finde en løsning.

Et forslag...

Man kunne få fat i den lokale smed og bede ham svejse en ramme sammen af noget 2-3 mm pladejern (mørk rød).
Ovenpå svejses så 3 stykker plade der ligger på betonen i kanten af hullet (lys rød). Denne plade kan om nødvendigt undersænkes i gulvet.
Konstruktionen kan fastgøres med skruer efter behov.

Rammens normalt lodrette kant skal ikke være lodret der hvor hullet skal afkortes, men skal være bredere end de andre kanter, og have en vinkel så den møder underkanten af betonloftet (grå).
Herved kan gulvet ovenpå repareres med beton der støttes af pladen, og den skrå kant sørger for max. hovedhøjde på trappen.

Der kan så påsvejses/påskrues balustre med håndliste efter smag (nederste billede).

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis