Dybde på fundament

Jeg vil udvide min muret garage fra 1965 fra 25 til 49kwm.
Et fundament skal jo som bekendt være 90 eller 120 afhængig af om garagen er opvarmet eller ej.
Men da jeg ved endegavlen og sydsiden hvor garagen skal udvides har et niveau på 70 cm, er det sånødvendig at grave 90.120cm ned?, måske kan jeg nøjes med 30cm målt fra garagegulvet.

M.v.h John

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
90 cm er rigeligt uanset omvarmet eller ej, ved ikke hvor du har de 120 cm fra.

Mit spørgsmål er stadig ubesvaret...
Jeg forstår ikke helt. Hvad er det for et niveau på 70 cm? Er det fra gulv til terræn?

Fundamentet skal 90 cm under udvendigt terræn hvis du vil være sikker på at undgå sætningsskader pga frost )120 cm for uopvarmet vil jeg ikke tage så tungt). Du skal dog minimum til overside bæredygtig lag. Der kan jo godt være sætningsgivende lag der går dybere end 90 cm under terræn.

Det kan sagtensvære du aldrig vil få sætningsskader ved et fundament mindre end 90 cm dybt, men det er spøgsmålet om du er villig til at dage risikoen.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg den 20-04-2009 18:04
Jeg forstår ikke helt. Hvad er det for et niveau på 70 cm? Er det fra gulv til terræn?

Fundamentet skal 90 cm under udvendigt terræn hvis du vil være sikker på at undgå sætningsskader pga frost )120 cm for uopvarmet vil jeg ikke tage så tungt). Du skal dog minimum til overside bæredygtig lag. Der kan jo godt være sætningsgivende lag der går dybere end 90 cm under terræn.

Det kan sagtensvære du aldrig vil få sætningsskader ved et fundament mindre end 90 cm dybt, men det er spøgsmålet om du er villig til at dage risikoen.

Ja, de 70 cm er fra gulv inde i garagen til terræn udenfor på den anden side af muren. Du skriver at fundamentet skal være 90cm under udvendigterræn.. det bliver det også vis jeg nøjes med 20 fundament under indvendig terræn(inde i garagen. Frosten trænger næppe ned gennem gulvet inde i garagen og op under fundamentet.

Har lige lavet et hurtig skitse.

Annonce
OK, så er jeg med :o) Altid godt med en skitse.

Hvis du ikke har varme i garagen varme i garagen, ville jeg nok føre fundamentet 20 cm længere ned. Så burde du være rimelig sikret.

Venlig hilsen

Jens

Takker for svaret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis