Behandling af træ

Hej

Er i gang med at lave en legeplads til ungerne; det er sådan et samlesæt er trykimprægneret træ...

Skal male det sort...

Først og fremmest er der små revner i overfladen; hvad med jeg spartle det med? Er alm. acrylfuge OK? det er jo udendørs, eller kal j anvende noget andet?

Har købt noget sort træbeskyttele; der står på spanden at jeg inden den heldækkende træbeskyttele skal behandle træet med grundingsolie - passer det? Er det nødvendigt?

kh. hilsen Mr. GDS 0
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man kan få udendørs acrylfuge, hvis du gerne vil have fyldt revnerne op, ved egentlig ikke hvor godt det holder...

ang. grundingsolien er det ikke nødvendigt at grunde trykimpræneret træ inden træbeskyttelsen, med mindre det har stået ude i længere tid og er meget udtørret og har fået meget sol. men lyder på dig som om det er et nyt samlesæt
Vil du fylde huller, så gør det med tætningsmasse eller byggefuge som er overmalbar.

Er det mindre revner kan det klares med linoliekit.
Jeg tror ikke jeg er helt med på behovet for at spartle små revner i imprægneret træ. Er det af kosmetiske årsager så fred med det. Men forvent ikke, at træ der står udendørs og arbejder i takt med årstiderne kan sikres mod fugtindtrængen i revner med fugemasse. En tretommer pæl med en kvarttomme revne vil blive mør ved jordoverfladen før området med revnen.

Hvis dit træ er friskimpræneret vil du i øvrigt få væsentlig bedre vedhæftning, hvis du venter en sæson med at male det.
Takker alle; der er mange forslag:-)

Om træet er nyimprægneret; det ved j ikke.

kh. hilsen Mr. GDS 0
Hvis de ter mindre sprækker, så brug linoliekit. Hvis du vælger at bruge acrylfuge, så køb en til udendørs brug.
Vent med at male det et års tid, hvis du er i tvivl om, om det er nye imprægneret. Uanset hvad, skulle det nok kunne holde til en enkelt sæson. Mine forældre havde noget siden i 5 år inden det blev malet, der var ikke noget at se... Ellers prøv at lugte til det, kan som regel lugte om det lige er blevet imprægneret inden for de sidste par måneder.
Du behøves ikke at grunde det, når det er trykimprægneret. Men der sker heller ikke noget ved du gør det, andet end du beskytter det yderligere. (Grundingsolien trækker et ekstra stykke længere ind, end malingen).

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også