Skrueaksel

Til min spidsgatter hvor der sidder et gammelt stævrør (jeg har planer om at montere motor) er jeg på jagt efter skrue og skrueaksel.
Det gamle stævnrør har en indvendig diameter på 20 mm og der sidder en fedtpresse monteret.
Hvordan griber jeg sagen an?
Hvis jeg finder skrue og skrueaksel på 20 mm, kan jeg så regne med at det passer.
Der er blevet banket en træprop i hullet. Kan jeg bore den ud uden at beskadige noget?
Hvad med lejer, hvor mange skal der være? Der er ca 50 cm fri aksel inden motoren (Det bliver måske en elmotor!)

Der er mange spørgsmål der melder sig når man som jeg ikke har set sådan noget før!

Alle kommentarer velkomne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørn

Spændende projekt du kar gang i, og en båd med flotte linier. Risikien ved at fjerne proppen er jo ikke specielt stor, du kan altid proppe hullet igen. Der sidder formodentligt to lejringer, een indvendigt i båden hvor der på din er monteret en fedt kop til lejefedt, skal have en halv eller hel omgang inden man starter motoren op og ved lændgere tidsbrug skal den lige have et lille vrid også. Baggerst sidder formodentligt et vandsmurt leje hvor vandet ledes ind i lejet gennem et par huller i selve stævnbeslaget. Vandet ledes så ud sammen med stævnrøret, og kommer pga fedtet ikke ind i båden, så hvis et gammelt leje drypper lidt vand skal der sandsynligvi mere fedt i koppen og et par vrid til for at det igen er tørt.

Jeg vil nok bore op med et bor på omkring 16-18 mm og så fjerne resterne af proppen forsigtigt. Men som tømrer volder det dig sikkert ikke de store problemer.

Men tag rundt til et par havne og find et par gamle træbåde og få lov til at begrave næsen i deres motor instalektioner og hent nogle tips på den måde.

Eller smut en tur omkring biblioteket der er sikkert et eller andet der kan fortælle lidt om forskellige opbugninger og at bøgerne er gamle kan måske være en fordel da dit stævnrørsleje ikke er den nyeste model, der nemlig oftest ikke en fedtkop eller oliebeholder men kun vandsmørring udefra.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Nu har jeg skilt skidtet ad. Det hjalp på forståelsen. Jeg kunne skrue for- og agterleje ud så nu er min svigerfar - som er lidt af en opfinder - sat på opgaven. Han mener han kan lave nye lejer og skrueaksel.

Jeg har ikke nogen skrue endnu. Er der særlige hensyn der skal tages når skrueakslen fremstilles. Sidder skruen fast med en låsesplit eller en notgang?
Diameteren går jeg ud fra kan tilpasses med en bøsning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jørn

Med hensyn til skrueakslen skal den passe til den konús og notgang der er i skruen så du må have fat i en skrue der passer til båd og motor samt gear, inden du "spidser" akslen. Desuden er der nogle skruer der monteres med en bolt, så der er jo også et eller andet med gevindet skal være den rette størrelse !!

Venligst Njord


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis