Birketræer på grund

Hej
Vi har 6 store birketræer på vores grund som vi tænker på at fælde, jeg har hørt at de suger rigtig meget vand, og mit spørgsmål er så om det får betydning for vores hus, jeg tænker på om der kan opstå problemer med fundamentet?
vi har en meget leeret jord og den kan sommetider føles lidt sumpet.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så var det måske en ide at du startede med kun at fjerne de tre af dem, så kan du jo efterfølgende se om de har betydning. Men jeg kan da huske at min Bedstefar havde sådan et kæmpe Birketræ stående nede for enden af gårds pladsen, han fældede det og måtte efterfølgende have det meste af gårdspladsen gravet op til nye dræn.
Selvom træer drikker meget vand kan jeg ikke forestille mig at de kan forhindre fugt i fundament/kælder hvis forudsætningerne er tilstede. Jeg kan derfor ikke forestille mig at det skulle opstå efter en fældning. Er der eller kommer der problemer har det med drænage at gøre. 6 træer kan måske drikke et par tons vand i døgnet i bedste fald. Din have kan modtage meget mere vand på et døgn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I vil ikke opleve oversømmelse efter at træerne er fældet.
Men de er gode til at optage en del vand, jeg har dog fældet alle mine birketæer langs indkørslen, og det har da givet højerer grundvandstand på den side af huset, men er ikke noget huset tager skade af.
Det kan godt give lidt ekstra smat i din have men tror ikke det er det store problem når du fælder dem. Men vil da sige at jeg tapper ca 2 liter i døgnet ud af træ på ca 15cm i diameter og det er midt i marts jeg har tappet den mængde saft fra dem, det siger lidt om hvor meget vand der bliver trukket op i dem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

min plan var også at fælde 2 i år og resten næste år den plan tror jeg, jeg holder mig til og så må jeg se hvordan grunden opfører sig.
jeg har kun en lille kælder under et viktorialerum, men udenfor den har jeg lavet en sivebrønd og et dræn så jeg regner ikke med det skulle komme vand ind.
det jeg var lidt i tvivl om var om fundamentet ville skride eller synke.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Til info fældede min genbo for mange år siden et pænt stort birketræ, der stod 3 meter fra sin kælder.
Året efter var der for første gang i 20 år fugt i kælderen.

Naboen, der er gartner, påstod, at et birketræ på 7-8 meter snildt kan drikke 2-300 liter vand pr. dag - i nogle tilfælde op til 1 m3.

Når det er sagt - har du et alm. enkeltplanshus, hvor soklen er sat i korrekt dybde, bør det ikke kunne påvirke dit hus.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis