Diselmotor

Jeg kunne godt tænke mig,hvis der var nogle iblandt læserne,som havde erfaringer med dieselmotoren fra SABB 2 cyl.-18/20 hk.

Både på godt og ondt

Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har en del erfaring da jag arbejder med det til dagligt sa spørg bare

JR
Fint nok tob,-så kan du måske svare mig på,hvorfor man siger,at SABB motorerne er "Rolls Royce" modellen,af bådmotorer i denne størrelses orden 10-30 hk.

Ydermere,verserer der tillige "rygter" om,at de i forhold til alle andre konkurrerende mærker,yder flere hk,ude på skruen.Hvad ligger der egentlig i dette postulat,eller er det blot ren nonsens ???

Min udgave,af en 2 cyl 18 hk 2HG,har reversgear med fast 3 bladet skrue,vistnok på 16 tommers størrelse.Min tanke har tit gået i retning af,om der findes andre typer og mere nymoderne skruer,som eks.virke mere økonomiske på omdr.at sejle med og måske endda give mere power.

Båden som skruen her sidder på,er en typisk 24 fods klinkbygget trækutter.

Jeg så og læste på nettet,at en tidligere AP Møller ingeniør J.J Kappel,har konstrueret en ny type 5-6-7 bladet propel,hvor endespidserne,ca.de sidste 10 %,bøjer indad imod agter og det er pt.ved,at blive afprøvet på en tankbåd,fra D.S.Norden.Det skulle give en mere økonomisk sejlads etc.Var det noget ???

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
Jeg tror gerne, du kan få en til at producere den omtalte skrue. Men om du kan betale tvivler jeg på det er vist kun for de STORE skibe disse proppeller er realistiske. Men jeg har også læst om dem i "Søfart". Få din lokale marine mand eller skibsbygger til at vurdere om din skrue er den rette til din motor og din båd. Men hvad er problemet mangler du trækkraft eller er det "kun" økonomien der er for dårlig ?? Laver du masser af skruevand uden motoren rigtigt trækker eller løber motoren for hurtigt uden at trække, "gribe fat i vandet", når du giver gas. Hvis du beskriver hvad du mener kan være/er fejlen er der sikkert en der kan komme med et kvalificeret svar. Måske trænger din punmpe til en justering, måske er dine dyser udslitte, dvs åbner ved forkert tryk og giver derved for lidt trækkraft osv... Mange muligheder mange skud i skoven ....
Fejlen kan også ligge i en forkert valgt skrue, her tænkes på stigning og diameter, i forhold til bådens skrogfacon og motorens omdrejningskarakteristika, hk og drejningsmoment i forskellige omdrejnings områder.

PS. det er nok kun producent og måske forhandler der kan/skal stå til regnskab for motorens ydelse, gode og dårlige sider, samt nok også graden af vedligehold på maskinen.

Venligst Njord wink

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 23-05-2002).]

MVH Njord

En nem og billig måde at effektivisere din brændstoføkonomi og ydelse på er,at montere en skruedyse d.v.s en ring som omkranser din skrue og derved kanalisere strålen fra din skrue.
Jeg har i min tid som skibsmed monteret skruedyser på store som små fiskekuttere,og mener at huske,at man kan opnå op til 20% effektforøgelse.

M.V.H. Kurt V
En skruedyse,skriver du,....er det ikke en såkaldt "kortdyse",-der skulle tjene det formål,at hindre "kavitation" ??? (unødvændig oppiskning af luftbobler)

Jeg har endvidere bemærket,at nogle monterer flaps på roret,i en bestemt hældningsgrad,-formentlig fordi,båden ikke skal "slå røven i vandet,mere end som godt er".Er det noget som vil have effekt på en kutter ???

Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
Annonce
Hvis du skal have vurderet om din skrue er OK, så prøv at ringe til en leverandør. Her vil du kunne få oplyst hvilke data man skal bruge (bådstørrelse, omdrejningstal,fart.)

Gert

Gert Nøjsen


En kortdyse har jeg aldrig hørt det betegnet som,men en skruedyse er et rør der omkranser skruen,eksempelvis hvis din skrue er 300 mm.i diameter,montere man en dyse som er 305-310 mm og som har en længde en smule længere end skruen.På den måde skal alt det vand som skruen skal flytte igennem dysen,og derved koncentrere man strålen.
Om dette også forhindre at der opstår luftbobler er vel meget sansynligt,men det er jeg ikke klar over.Men en ting det har en stor effekt på,er at du får mere kraft til havnemanøvre.

M.M.H. Kurt V
Du spørge om hvorfor den bliver kaldt for Rolls Roys - det er fordi den kun kører med det halve i omdregninger end de nye motorer. Derved har du jo også kun det halve slidtage. Den har også størrer moment.

JR
hej
En 18 hk sabb har jeg kun lidt, men god erfaring med. Sevl har jeg en 10 hk sabb fra 1967, og den går som en klokke. Da jeg en dag spurde på sabb fabriken(den ligger i Bergen, ca 10 km fra mit hjem)om hvor lenge en sabb holder, fik jeg til svar "at det viste de ikke da motoren kun var produsert i 50-60 år". Ligende svar har jeg fået andre steder, som "en sabb må skydes eller miste brenstoftilførelsen for at stope". Alså bare ros og lovord.
Hilsen Rasmus
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der en der ligger inde med en instruktionsbog til ovennævnte motor, gerne i pdf, filer

MVH Kaspar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis