søventil

Hej jeg har lige opdaget, at jeg skal have skiftet en søventil i 1".  En ventil i rødgods er den lige så holdbar som en syrefast rustfri ventil.
M.V.h
Torben 


<p>&#160;</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Ja en søventil i rødgods er ganske udemærketm og lige så holdbar.

Mvh
Sømanden.
Nu kan jeg se, at BRD. DAHL. har en i syrefast rustfri stål. Både huset og spindel er i rustfri, det må da være godt.
- jeg kan se, at jeg også kan få en spadeventil og en kugleventil i rødgods, ved du hvilken man bør vælge.
alte

<p>&#160;</p>
Jeg har også både overvejet og også brugt rustfrie (aisi 316 syrefast) gennemføringer og søventiler. Specielt til min septictank-tømmeventil kunne andre ventiler ikke holde. Men måske er plast her bedre!
Men ellers er min erfaring, at rigtige bronze-komponenter ("rødgods") er det rigtige til vort klima. De holder meget længere end messingting, og også længere end de rustfrie.
Grunden til at rustfrie komponenter ikke holder så længe er, at rustfrit stål kun er rustfrit så længe det befinder sig i et miljø hvor der er ilt. Hvis rustfrit stål er udsat for et iltfattigt miljø, så ruster det - hurtigt. Og iltfattige miljøer kan meget let opstå, hvis fx. en gennemføring der sidder i fugemassse (som Sika) bliver fugtig fordi fugemassen har sluppet et sted. Eller et andet sted i båden hvor der af en eller anden grund kommer vand der ikke skiftes løbende. Således konstaterede jeg kraftige grubetæringer på en rustfri skroggennemføring hvor der var kommet vand til gevinddelen der sidder i selve skroget. Ikke nok til at den lækkede, men nok til at den tærede.
Så det er bronze det gælder!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Det var en god beskrivelse!! tak for det. skal man så vælge kugle eller spade i rødgods/BronZe

<p>&#160;</p>
Hej.

Jeg ville vælge en kuglehane.
Nem at betjene, hurtig at få fra åben til lukket, og nemt at se om den er åben eller lukket.

Mvh
Sømanden.
ok tak for hjælpen, det er altid rat at høre andres meninger. Jeg har sevfølgelig snakket med nogen på havnen, men der var mange meninger og de var ikke ens skal jeg lige nævne. Jeg synes din svar har været gode.
M.V.H
alte

<p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis