udluftning af kloak over tag

Hej
Efter krav fra kommunen skal jeg etablere udluftning af min kloak over tag. Gennem min VVS'er har jeg fået lavet en taghætte.
Jeg er dog blevet i tvivl om monteringen.
Udluftningen sker gennem 75mm rør. Men hætten er en dobbeltrørs-udgave hvor den indre er 60mm og den ydre er 80mm. Det betyder at 75mm røret let kan skubbes op mellem de to rør i hætten, MEN rør og hætte slutter ikke tæt. Skal de ikke det? Det virker sært at dele af kloakken ikke skal være helt tæt.
Min VVS'er siger at sådan er det, men hvad siger i?
Tak for svaret
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skulle jo nødig være spildevand oppe i den højde - det er jo kun en udluftning, nu ved jeg ikke hvor ihærdig du er når du går på toilet men der skal altså noget tryk til for at lave en vandsøjle op i niveau med dit tag ;-)

Om alt er, er vores er heller ikke tæt. I vores hus var den allerede udluftet oprindeligt og var afsluttet i et galvaniseret rør der var ført op over tagfladen.

Da vi så lavede nyt tag og jeg gerne ville være fri for at se på det grimme rør spurgte jeg kommunen men fik ikke noget svar om hvordan det burde udføres - det oprindelige rør blev afkortet en smule så det afsluttes oppe i selve taghætten, jeg har så siden sat en smule rockwoll i klemme rundt om røret hvor det går op i hætten men der er ikke nogen egentlig tætning.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret.

Godt nok kan der være tryk på indimellem, men jeg tænkte nu mere på risikoen for at evt. kloaklugt kan sive fra 75mm røret, imellem de to rør i hætten og ned i taget i stedet for ovenud af hætten. Det kan vel egentligt godt lade sig gøre når rørene ikke slutter tæt.
Er der mon en faglig grund til at rørene IKKE kan slutte tæt.
Det skal lige siges, at dem der har lavet hætten, laver masser af dem og at hætten er bestilt til 75mm rør. Det virker bare sært...

Hej ....Det har jo ikke noget med vand at gøre,det er udelukkende lugt gener.
jeg har bygge massere af sommerhuse,og rørene går bare løst op i hætten,lugten skal nok komme ud.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

hen3: Er der nogen henvisning til lov/bekendtgørelse i kommunens krav?
Hej !
I mit forrige hus sad "udluftningsrøret" kun op til loft over første salen der var 2 toiletter sluttet på samme faldstamme, men der sad så en kontraventil som gjorde at faldstammen kun kunne suge luft når man trak i toiletterne så der ikke kunne komme vakuum i røret ,men den kunne så ikke lukke "dårlig"lugt/luft ud af røret og det virkede udenmærket i de 8 år vi boede der

Tim  
 
Annonce
Ja det er rigtigt at den kun er der for at få luften ud. Dog vil jeg godt gøre opmærksom på et stort problem i danmark som er rotter og de kan jo komme næsten overalt og den kan sgatens karvle derop og ud på dit loft hvis det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

Husk at montere et punktsvejset net i toppen af røret så der ikke kommer rotter op, det oplever jeg tit, jeg arbejder med skadedyr til hverdag og ser det jævnligt de kan komme op af udluftningsrøret og ud på loftet
Jeg lod min 75mm kloakudluftning slutte oppe under rygningsteglet, idet jeg ikke gad se på endnu en udluftningshætte.
Det har aldrig givet problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis