Hej med alle jer bådfolk
Der har gennem foråret været en del der søgte/søger historie på deres pidsgattere og det lyder jo rigtig spændende, så stort held med projekterne.
I een af mine bådbøger fandt jeg lidt om karakteriatika for de forskellige spidsgattere og deres konstruktører. Bogen hedder "Sejlbåde i Danmark" og er skrevet af Bent Aare, og er udgivet i 1968. Jeg håber han vil bære over med at jeg citerer lidt fra en i øvrigt god bådbog når man kigger lidt på både gennem tiden.
"Karakteristika for spidsgattere og deres konstruktører:
Berg : Stort spring, skarp stævn og hæk, meget rummelig, velsejlende.
M.S.J. Hansen : Mindre spring, buttet stævn og hæk. Ekstra ruf med skydekappe, i modsætning til den normale forluge, meget rummelig, velsejlende.
Aage Utzon : Buttet kraftig stævn, elegante linier, slankt rorblad, lidt mindre rummelig end Berg og Hansen både, hurtigsejlende.
Typiske størrelser for klasse spidsgatterne :
S20 : længde ca 5,8m Deplacement ca 1,1 ton
S26 : længde ca 6,7m Deplacement ca 2,2 ton
S30 : længde ca 7,2m Deplacement ca 3,1 ton
S38 : længde ca 7,9m Deplacement ca 3,5 ton
S45 : længde ca 8,5m Deplacement ca 4,1 ton
S55 : længde ca 10,0m Deplacement ca 6,0 ton"
Dette gælder specielt for klasse spidsgattere men mange er ikke bygget til kladserne men efter forskellige ønsker og desuden er der også bygget en del efter andre men mindre kendte konstruktører, der er også kommet enkelte spidsgattere ned fra Norge. Men desværre er rigtig mange solgt til USA gennem tiden.
God vind til alle sejlere

Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 22-05-2002).]