dækbark eller træflis til gangsti

Jeg skal have lavet en gangsti i køkkenhaven. Hvad er bedst at bruge, træflis eller dækbark?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dæk bark som pinjebark holder længst, husk en kant, da et lag under 5-6 cm ikke holder ukrudtet væk, der skal fyldes på hver 2 år ca. selv har jeg lagt fliser det er nemmere(og dyere) syntes jeg.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Træflisen som vi lagde ud til stier igennem skoven holdt lige omkring et år, og det er næsten ikke besværet værd, selvom det var flis vi havde lavet ganske gratis med en stor flishugger vi havde lejet da vi fældede kastanjetræerne.

Har også haft grus stier og det er ikke så slemt, men skal lige over dem med skuffejernet en gang imellem, men det giver en mere naturlig oplevelse end fliser, men fliser er sikkert nemmere, men kræver jeg en del arbejde at lægge.

mvh/ Karen

Der skal bare lægges et lag ud på mindst 10 cm og det er mindst det skal nok kunne holde ukrudtet væk. Og det betyder vel heller ikke særlig meget at skulle hente to eller tre trailerfulde om året kontra hvad det koster og tager af tid at lægge fliser.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er jo flere udfordringer i dette:

1. Holde ukrudt væk: holde arealet pænt

2. Gangsti: behageligt at gå på og tørt=ikke mudret

Det er klart, at du kan lægge 5-10 cm for på den måde at holde arealet rent, men det er ikke just praktisk at gå på.

Lav nogle kanter - evt. bare af billige brædder, så din belægning forbliver adskilt fra jorden. Evt. kan du overveje højbede - disse kan jo godt være lave . Denne løsning har jeg selv brugt et par steder, men jeg lægger ikke så tykt et lag - til gengæld må jeg så også efterfylde 1-2 gange om året.

Jeg har brugt billig bark, men det lader til at gå til hurtigere end en god træflis. Det er dog en smagssag - jeg valgte udseendet frem for holdbarheden

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis