Motorbrønd

I forbindelse med mit projekt med at montere indenbordsmotor i min spidsgatter,(jeg mangler stadigvæk motoren hvis nogen har en i overskud) er jeg blevet anbefalet at bygge en motorbrønd i glasfiber.
Det skulle tage støjen og hindre vandskader.

Hvordan bygger jeg den?
Kan jeg bygge 2 ekstra skot i krydsfiner og lægge glasfiber direkte på klædningen imellem dem og bygge et låg. Det hele skulle fores med lyddæmpende materiale.

Hvad med gennemføring af skrueaksel?
Hvad med luft til motoren?
Kan den komme af med varmen?

Hvad skal jeg ellers gøre - det der med at undgå vand i motoren lyder jo fornuftigt nok!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hør hov, der er vist et eller andet jeg IKKE helt forstår !!!

En indenbordsmotor sidder inde i båden og driver en skrue "ude" i vandet, normalt gennem et stævnrør eller med et Z-drev. I meget gammel tid andvendtes også et køde træk på siden af båden men det var vist mest fisker både der på den måde fik lidt skruekrft fra en motor der var beregnet til håndtering af spil og lignende.
Ellers opereres med en udenbordsmotor, der normlt placeres på hækken af båden eller på siden i et baslag placeret tæt på hækken. Eller som f.eks. på mange færøbåde og joller på vestkysten, i en motorbrønd. Placeringen i en motor brønd har fordelen af påhængsmotoren kun sjældent vil kome op over vandet og derfor altid arbejde stabilt. Har du set en skærgårdskrydser med påhængsmotor i bælgegang ved du hvad jeg mener.

Placeringen i en brønd blev også brugt på en del mindre både fra england og vistnok også på nogle ef de første internationale folkebåde, her sad påhængsmotoren så bekvemt i kistebænken og fungerede næsten som en indenbordsmotor.

Hvis det er denne nåde du tænker på kan det lade sig gøre, men få hellere en smed til at lave et stativ til montering på det lille agterdæk og anvend en påhængsmotor. Eller tag skridtet fuldt ud og monter en lille indenbordsmotor. Det kunne f.eks. være en Vire 7 Hk. det er en fin lille motor men hvis den er i tip top stand med stævnrør og det hele så koster den jo også, kig i den blå avis, på www.udkig.dk osv. Denne indenbordsmootr kan du så med fordel bygge en kasse omkring og fore den indvendigt med en støj dæmpende skumpude med alu folie på ydersiden og lægge et lå på der lige ledes er foret pga støjen. Motoren vi ltage en del plads og hvis din spidsgatter hører til i den lille ende af skalaen så overvej nøje om du er villig til at lade en motor optage plads midt i skibet ?? På min gamle Måge lå motoren lige i kahytsnedgangen men fyldte stadig temmeligt meget og den ene kistebænk var fyldt af tanken til benzin. Motoren var i øvrigt en Vire 7 Hk fra 1977. Men den er solgt og spinder fortsat i en lille båd....

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg har nok ikke forklaret mig godt nok.
Grunden til at lave kassen rundt om indenbordsmotoren er dels for at undgå vand der nok vil komme indenbords i en gammel båd der er helt tørret ud.
Som et plus vil det jo også tage en del støj hvis jeg lydisolerer den.

Mit spørsgmål går mest på om jeg kan lægge glasfiber direkte på klædningen i bunden af båden under motoren. Vil træet rådne hvis jeg gør det?

Hvis det udelukkende er et spørgsmål om at instalere en traditionel indenbordsmotor og så lave en kasse omkring denne, hvilket jeg forstår det som nu. Så vil jeg ikke lave dette som en boks der er glasset fast til skroget men som en løs boks der kan afmonteres. Afmonteringen er klart rarest når du skal lave service osv på motoren samt pladskravet er væsentligt mindre, da du ellers skal have plads til montage og diverse værktøj du skal bruge i denne forbindelse. Du vil desuden få forskellige ledninger og slanger til vand og benzin, styrekabler samt udstødning der skal ud af denne boks. Hvis du glasser den fast risikerer du råd under glasningen.
Men du skal måske tænke lidt på hvordan du undgår at din båd tager helt så meget vand ind under søsætningen og det er der flere metoder til. Nogle fræser nåderne op og lægger in liste ind mellem bordene og vandfast lim og andre fuger mellem bordene med forskellige elastiske produkter. Hvis du frygter dette arbejde så overvej at båden når den søsættes holdes hængende i stropper natten over i kranen så den ikke synker men kontroleret tager den mængde vand ind der gør at bordene udvider sig så meget at båden igen er blevet tæt. Du kan også lægge et lag våde sække i bunden af båden i en uge inden du søsætter og på den måde få båden til at blive tæt inden den søsættes.
Men jo tidligere på sæsonnen du søsætter jo mindre udtøres båden inden søsætningen og jo mindre er problemet. Så kan du et tage båden op en uge eller to først på sommeren og lave dit male og lak arbejde med det bedre vejr der normalt er først på sommeren, male og lak arbejde bliver også langt pænere end hvis det egentligt er for koldt til det.

smile Venligst smile Njord smile

MVH Njord
Tak
Det lyder som en helt fornuftig løsning.
Jeg kan godt se at problemet selvfølgelig skal angribes ved "nældens rod".

Jeg vil fortsætte min jagt på en motor - jeg tror nok jeg er mest til en lille dieselmotor
Det er også det rareste men også det tungeste og så fylder den oftes lidt mere.
Desuden er Vire 7 og 14 Hk ret lette at renovere på og du kan få dele da de nu laves hos Masnedø Marine. Eller du kan måske finde en lille motor der har været i en lille damjolle. I min nuværende båd, en Elvstrøm Cruiser, har jeg en Yanmar 12 Hk een cylindret og den går rigtig godt og er meget driftsikker men den vejer jo også 2-300 Kg. og den fylder desuden noget mere en den lille Vire. Men valget er selvfølgeligt dit, Check om motoren er i god og gangbar stand, du skal høre den igang inden du køber, bare et godt råd, for det kan hurtigt koste et par tusinde elller mere hvis du skal have en brugt motor renoveret. Kig efter een der vil have en større motor, min båd var originalt udstyret med een Volvo 7,5 Hk. Hvilket var og er for lille en motor hvis man skal sejle mod vind og strøm. Men en Volvo der er saltvandskølet kan let have tærringsproblemer, det er langt sjældnere at det sker på en Yanmar....

wink Venligst wink Njord smile

MVH Njord
Annonce
Tak for rådene

Det er rart med feedback her for os der ikke er så erfarne indenfor branchen.
Jeg har ikke fået det med billeder til at virke, men hvis du opgiver en e-mail adresse sender jeg gerne et par stykker (også når båden er færdig - så har du noget pænt at kigge på! ;-))

Jeg vender tilbage når nye spørgsmål melder sig.
Hej igen

Faktisk har jeg allerede opgivet min maol adresse, og det har du jo også wink
Hvis du klikker på billedet med ansigtet og spørgsmålstegnet i toppen af indlægene, så får du en registreret brugers egne oplysninger og her kan man opgive sin mail adresse hvis man vil og tør. Vi har begge været modige og opgivet vores. På den måde hænder det at der kommer en mail hvor man tænker " hvem er dog det ? " Men gåden løser sig oftest når man har læst mailen, og det er jo altid hyggeligt at få lidt post..
www.udkig.dk kan du o gså registrere dig som båd ejer og her har den nye Elvstræm klub hitte mig og flere andre, flere andre brugere er også med her på www.lav-det-selv.dk.

smile Njord smile

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også