Hør hov, der er vist et eller andet jeg IKKE helt forstår !!!
En indenbordsmotor sidder inde i båden og driver en skrue "ude" i vandet, normalt gennem et stævnrør eller med et Z-drev. I meget gammel tid andvendtes også et køde træk på siden af båden men det var vist mest fisker både der på den måde fik lidt skruekrft fra en motor der var beregnet til håndtering af spil og lignende.
Ellers opereres med en udenbordsmotor, der normlt placeres på hækken af båden eller på siden i et baslag placeret tæt på hækken. Eller som f.eks. på mange færøbåde og joller på vestkysten, i en motorbrønd. Placeringen i en motor brønd har fordelen af påhængsmotoren kun sjældent vil kome op over vandet og derfor altid arbejde stabilt. Har du set en skærgårdskrydser med påhængsmotor i bælgegang ved du hvad jeg mener.
Placeringen i en brønd blev også brugt på en del mindre både fra england og vistnok også på nogle ef de første internationale folkebåde, her sad påhængsmotoren så bekvemt i kistebænken og fungerede næsten som en indenbordsmotor.
Hvis det er denne nåde du tænker på kan det lade sig gøre, men få hellere en smed til at lave et stativ til montering på det lille agterdæk og anvend en påhængsmotor. Eller tag skridtet fuldt ud og monter en lille indenbordsmotor. Det kunne f.eks. være en Vire 7 Hk. det er en fin lille motor men hvis den er i tip top stand med stævnrør og det hele så koster den jo også, kig i den blå avis, på
www.udkig.dk osv. Denne indenbordsmootr kan du så med fordel bygge en kasse omkring og fore den indvendigt med en støj dæmpende skumpude med alu folie på ydersiden og lægge et lå på der lige ledes er foret pga støjen. Motoren vi ltage en del plads og hvis din spidsgatter hører til i den lille ende af skalaen så overvej nøje om du er villig til at lade en motor optage plads midt i skibet ?? På min gamle Måge lå motoren lige i kahytsnedgangen men fyldte stadig temmeligt meget og den ene kistebænk var fyldt af tanken til benzin. Motoren var i øvrigt en Vire 7 Hk fra 1977. Men den er solgt og spinder fortsat i en lille båd....
Venligst Njord