Kølvand intet indtag

Hej

Jeg er den nye og glade ejer af en Nordisk Snekke fra 1974.

I den sidder en Yanmar 7,5 hk dieselmotor som har lidt problemer. Eller rettere jeg har lidt problemer med den.

Den tager ikke kølvand ind... Jeg kan ikke se noget kølvand, der kommer ud ved udsugningen, og jeg synes den bliver meget varm.

Jeg har afmonteret slangen fra søvandsfilteret, for at teste om der er sug fra motoren og der er intet sug overhovedet. Jeg ved ikke om der skal være det på denne måde... Hvad gør jeg nu?

Jeg er hverken mekaniker eller specielt stolt af mine motorfærdigheder...

Motoren starter i øvrigt perfekt og har virket for nyligt både med kølvand og det den i øvrigt skal.

Jeg vil være meget taknemmelig for lidt hjælp...

Øjvind...

Glad bådejer...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne lyde som om, at gummiimpelleren er brændt af.

Der hvor kølevandsslangen er tilsluttet motoren sidder et lille pumpehus dækket af en metalplade. denne skal afmonteres, hvorefter du skifter gummiimpelleren. Jeg kender dog ikke til yanmar. Undgå at køre med motoren før den tager kølevand til sig igen.

Det er i øvrgt altid god skik at have en ekstra gummiimpeller liggende i båden, hvis det skulle ske, at den står af i rum sø.

Held og lykke med projektet!

Mvh.

Jeppe 

Hej Jeppe K..

Fantastisk godt - og tusind tak... Skifter jeg den så bare, eller kan jeg tjekke om den er brændt af... ?

Øjvind

Glad bådejer...

Hej Øjvind

Du skifter den. En ny kan købes i enhver bådforretning med respekt for sig selv. Tag den gamle med for en sikkerheds skyld.

Mvh
Hvis du er nogenlunde udi engelsk, så tjek den her vejledning (tak til WinstonSmith) ang. udskiftning af impelleren. Der er ikke noget raketvidenskab i det, men et par gode tips.

Biltema i Næstved har et godt udvalg af impellere til Yanmar til fornuftig pris (omkring 80 kr). Holbæk Bådcenter har garanteret også, men vi kan ikke finde dem på deres hjemmeside.

Men hvis nu impelleren ikke fejler noget, må problemet jo ligge et andet sted.

Har du tjekket at alle søventiler er åbne? I nogle tilfælde kan man omstille pumpen, så den fungerer som lænsepumpe. På vores fungerer det ved, at der sidder to impellere i pumpen, med hver sin slange, den ene går til kølevandsindtaget, den anden ender i bunden af båden. Der sidder en stopventil på begge, tjek lige om 'der er noget dér'.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Finn og Albino

Tak for jeres bidrag og for super link Albino. Når jeg nu ser billederne så kan jeg se at jeg faktisk har en impeller til at ligge i båden i forvejen. Jeg var bare ikke klar over hvad den skulle bruges til :-) ... Så den er go. Jeg prøver at skifte og ser om det løser problemet...

God weekend

Øjvind

Glad bådejer...

Annonce
Ja man bli´r nu lidt øm om hjertet... Det lykkedes.

Jeg skiftede impelleren (tog mig ca. en halv time) inkl. at jeg måtte tage hjem fordi min svensknøgle ikke kunne komme til. Der skulle en lille fastnøgle til.

Men vupti så snurrede motoren og den spytter igen havvand ud der hvor den skal...

Jeg skylder en kop øl til de gutter, der har hjulpet mig her. Så skulle du komme forbi Holbæk så send en besked :-)

Tusind tak for hjælpen!

Øjvind

Glad bådejer...

Glæder os at kunne hjælpe

Puha - hvis der skal uddeles øl, hver gang nogen får hjælp, vil vi sgisme have aktier i Carlsberg

Og skulle vi gi' øl, hver gang vi har fået hjælp, havde vi ikke haft råd til at have båden

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Dejligt at høre, at der ikke var mere galt!

God vind!

Jeppe

Sidste sommer var der en bådmotormekanikker der fortalte mig at sådan en impreller kan man ødelægge på få sekunder hvis man starter motoren uden at imprelleren kan få vand ind så den bliver vand-smurt.
Har tænkt på det flere gange her i påsken hvor en del både blev startet oppe i stativet op til flere gange uden at de kunne suge vand.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis