Kølvand intet indtag

Hej

Jeg er den nye og glade ejer af en Nordisk Snekke fra 1974.

I den sidder en Yanmar 7,5 hk dieselmotor som har lidt problemer. Eller rettere jeg har lidt problemer med den.

Den tager ikke kølvand ind... Jeg kan ikke se noget kølvand, der kommer ud ved udsugningen, og jeg synes den bliver meget varm.

Jeg har afmonteret slangen fra søvandsfilteret, for at teste om der er sug fra motoren og der er intet sug overhovedet. Jeg ved ikke om der skal være det på denne måde... Hvad gør jeg nu?

Jeg er hverken mekaniker eller specielt stolt af mine motorfærdigheder...

Motoren starter i øvrigt perfekt og har virket for nyligt både med kølvand og det den i øvrigt skal.

Jeg vil være meget taknemmelig for lidt hjælp...

Øjvind...

Glad bådejer...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne lyde som om, at gummiimpelleren er brændt af.

Der hvor kølevandsslangen er tilsluttet motoren sidder et lille pumpehus dækket af en metalplade. denne skal afmonteres, hvorefter du skifter gummiimpelleren. Jeg kender dog ikke til yanmar. Undgå at køre med motoren før den tager kølevand til sig igen.

Det er i øvrgt altid god skik at have en ekstra gummiimpeller liggende i båden, hvis det skulle ske, at den står af i rum sø.

Held og lykke med projektet!

Mvh.

Jeppe 

Hej Jeppe K..

Fantastisk godt - og tusind tak... Skifter jeg den så bare, eller kan jeg tjekke om den er brændt af... ?

Øjvind

Glad bådejer...

Hej Øjvind

Du skifter den. En ny kan købes i enhver bådforretning med respekt for sig selv. Tag den gamle med for en sikkerheds skyld.

Mvh
Hvis du er nogenlunde udi engelsk, så tjek den her vejledning (tak til WinstonSmith) ang. udskiftning af impelleren. Der er ikke noget raketvidenskab i det, men et par gode tips.

Biltema i Næstved har et godt udvalg af impellere til Yanmar til fornuftig pris (omkring 80 kr). Holbæk Bådcenter har garanteret også, men vi kan ikke finde dem på deres hjemmeside.